A globális reklámköltés 2024-ben az 1 billió dollárt is elérheti, az idei felét 5 mamutcég húzza be

Megosztás

A WARC legújabb jelentése szerint a globális reklámköltés idén 4,4%-kal, 2024-ben pedig 8,2%-kal növekedhet, ami egyben azt is jelenti, hogy a reklámpiaci összköltés már az 1 billió dolláros összeget is meghaladhatja. “A magas kamatlábak, az inflációs spirál, a fegyveres konfliktusok, háborúk és a természeti katasztrófák egy igen keserű koktélt kevertek az elmúlt 12 hónapban, de a legutóbbi eredmények azt mutatják, hogy a reklámpiac ellenállt a turbulenciának, és túljutott a holtponton” – fogalmazott James McDonald, a WARC iparági kutatószervezet adat-, hírszerzési és előrejelzési vezetője.

Ha az idei évet nézzük, az előrejelzések szerint öt nagy technológiai cég – az Alibaba, az Alphabet (a Google és a YouTube tulajdonosa), az Amazon, a ByteDance (a TikTok és a Douyin tulajdonosa) és a Meta (Facebook, Instagram) – együttesen fogja a globális reklámköltés több mint felét, a mintegy 51,9%-os piaci részesedést elkönyvelni magának. Ez az ötös fogat a 2023-as év végére várhatóan 9,1%-kal, 2024-ben pedig 10,7%-kal növelheti reklámbevételeit, az összes többi médiatulajdonos bevételeire azonban inkább a stagnálás lesz jellemző. Mindez számokban és arányokban az alábbiak szerint alakulhat.

  • A WARC előrejelzése szerint a közösségi média, a kiskereskedelmi média és a CTV generálja majd a növekedést a jövő év végéig tartó időszakban. A bővülést az olyan események generálják majd, mint az amerikai elnökválasztás, a párizsi olimpia és a 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság.
  • A közösségi média lesz a leggyorsabban növekvő csatorna, ahol a költések jövőre összesen 227,2 milliárd dollárra nőhetnek, ami a teljes költés ötödét (21,8%-át) teheti ki. Ennek 64,4%-át a Meta fogja megszerezni.
  • A retail media szintén a leggyorsabban növekvő hirdetési csatornák közé tartozik: itt a költés idén 10,2%-kal, jövőre pedig 10,5%-kal emelkedik mintegy 141,7 milliárd dollárt megmozgatva a piacon, ami a globális reklámköltés 13,6%-át jelenti. Csak az Amazon részesedése ebből várhatóan 37,2% lesz.
  • A CTV-költés idén 11,4%-kal, jövőre pedig 12,1%-kal bővül, és elérheti a 33 milliárd dollárt is. Bár ez a szegmens az összköltésnek csak 3,2%-át adhatja, a prémium videós költés (CTV és lineáris TV együttesen) 16,2%-os lehet. Ugyanakkor a lineáris televíziózás továbbra is a világ harmadik legnagyobb médiuma marad, amely esetében 15%-os piaci részesedéssel, azaz 163 milliárd dollárral számolnak 2024-re.
  • Ha azonban termék- vagy szolgáltatások szektorai alapján csoportosítjuk a költéseket, akkor az látható, hogy 2024-ben a leggyorsabban a pénzügyi szolgáltatások (+11,5%) ágazatában nőhet meg a reklámköltési kedv. Ezt követi a technológia és elektronika (+11,3%), majd a gyógyszeripar és az egészségügy (+11,0%) – utóbbi kettő tipikus tévés költés fókuszú szektor, de ma már a digitális formátumok itt is elérik a költések több mint felét.
  • A kutatás a földrajzi elhelyezkedés alapján is közölt előrejelzéseket: a legnagyobb növekedési potenciál Közel-Keleten (+10% idén, +6,2% jövőre) és Dél-Ázsiában (+8,9% idén, +12,1% jövőre) várható. Az USA a globális költések alig egyharmadát (31,3%-át) adja, az előrejelzések szerint idén 2,2%-kal, 2024-ben pedig további 7,6%-kal, mintegy 326,7 milliárd dolláros méretű piaccá növekedve. Európában a reklámköltés idén mindössze 0,6%-kal fog növekedni, majd a gazdasági ellenszél mérséklődésével a növekedés mértéke 2024-re 3,6%-ra emelkedhet. Az Egyesült Királyságban – amely 4,6%-os részesedésével a régió legnagyobb reklámpiaca – idén 1%-os visszaesés várható. Afrika nehéz évet él: a reklámköltések 11,6%-kal csökkenhetnek idén, a növekedés azonban várhatóan visszatér 2024-ben erre a kontinensre is.

A WARC az elemzését a világ 100 piacán a médiatulajdonosok, iparági testületek, reklámügynökségek és kutatócégek körében végzett saját felméréséből származó adatok és a világ 40 legnagyobb médiatulajdonosának reklámbevételi adatai alapján készítette. A kutatás teljes egészében a WARC oldaláról egy regisztrációt követően tölthető le.

Illusztráció: AbsolutVision / Unsplash

Kapcsolódó: