Román Balázs: A Podcast Insight Hungary 2023 kiadvány lesz az idei nagy dobásunk

Megosztás

“A podcast több szempontból is prémium médium: egyrészt hallgatói jó módú, fiatal, városi, intelligens emberek; másrészt elképesztően hatékony a műsorokban megjelenő márkák számára, minden más médiummal összevetve a podcastekben nagyobb a márkanevek visszaidézése, nagyobb a vásárlási hajlandóság” – ezt Román Balázs, a Betone Studio egyik alapítója, kreatív producere és egyben az Audió Munkacsoport vezetője mondta, amikor a munkacsoportokat bemutató sorozatunkban a legfrissebb hazai podcast kutatásról, a médiumban rejlő lehetőségekről és az idei terveikről kérdeztük.
  1. rész: Szutor Ferenc: Most kezd ráébredni a piac, hogy a first party adatokkal tényleg foglalkozni kell
  2. rész: Kapi Anikó: Nagyon szeretnénk, ha az influencer-költés a következő médiatortában már szerepelne
  3. rész: Deli Norbert: Vége az adatgazdag évtizednek, foglalkozzunk komolyabban az analitikával!
  4. rész: Gandera Balázs: Célunk, hogy azzal támogassuk a PPC terület szereplőit, amit ők maguk igényelnek
  5. rész: Erdélyi Eszter: A videós piac folyamatosan nő, mindenképp foglalkozni kell vele!
  6. rész: Néz Kata: A pályakezdő fiatalokat, a jövő digitális tehetségeit kell támogatnunk

Milyen évet zártatok, sikerült valóra váltani mindazt, amit elterveztetek?

Az audio-médiapiac még nagyon fiatal, ehhez mérten agilis és aktív is, ami a munkacsoportban is érzékelhető. Tavaly rengeteg folyamatot elindítottunk, aminek egy része idén év közepére érik majd be; illetve tavaly tavasszal rendeztünk egy remek eseményt a podcast médiapiac aktuális trendjeiről, amire rengetegen eljöttek.
Good morning podcast! IAB Café 2022 tavaszán (Fotó: Marjanovic Mira, Central Media)

Két évvel ezelőtt az Audió Munkacsoporttal ti mértétek fel elsőként reprezentatív módon a hazai podcast-piacot, és májusban a 2023-as kutatást is egy IAB Café keretében mutatjátok be. Láttad már az adatokat? Lesznek számok, összefüggések, amik meglepetést okozhatnak a piacnak? 

Még zajlik a kutatás elemzése és kiértékelése, ezért korai adatokat mondani. Az azonban már most jól látható, hogy a hazai podcast hallgatók tábora jelentősen nőtt két év alatt. Az is elmondható, hogy a közönség inkább az audiopodcasteket részesíti előnyben a videóssal szemben, és az is biztos, hogy megmaradt a podcast média prémium jellege.

A Podcast Insight Hungary 2023 kiadvány lesz az idei nagy dobásunk, benne a podcast médiapiac legfontosabb reprezentatív kutatásának második hullámos eredményeivel, egy piaci elemzéssel, egy mérési útmutatóval és egy frissített fogalommagyarázattal. Azt gondolom, hogy a Podcast Insight Hungary az a tudásbázis, amely minden, a médiában és marketinggel foglalkozó szakembernek valódi, használható piaci ismeretet ad. Ennek a kiadványnak a bemutatója lesz a május közepi IAB Café esemény, de az év második felében is lesz miről beszélgetni akár élő, akár online események kapcsán.

A tavalyi IAB Podcast Cafén otthonosan mozgóként, illedelmesen viselkedőként emlegetted a podcastekben elhelyezett reklámokat. Ez a tulajdonság adja a podcastek prémium jellegét a hirdetők, a márkák számára is?

A podcast több szempontból is prémium médium: egyrészt hallgatói jó módú, fiatal, városi, intelligens emberek és aktívabbak az átlag médiafogyasztókhoz képest; másrészt a podcast elképesztően hatékony a műsorokban megjelenő márkák számára, amennyiben a márkák képesek a médium sajátosságainak megfelelően megjelenni. A podcastekben – minden más médiummal összevetve – nagyobb a márkanevek visszaidézésének aránya és nagyobb a vásárlási hajlandóság is. Szerencsére tényleg egyre több márka érti ezt és jelenik meg podcastek környezetében, vagyis élvezi ennek a médiumnak az előnyeit.

Az AdEx riport tavaly 121 százalékos bővülést jelentett az előző évhez képest audioszektorban, és az AdExpect 2023-as felmérésében is az audiótól várják a legnagyobb mértékű változást a költésekben. Mire számítasz, mennyiben lesz más 2023, mint az előző év volt?

A podcast médiapiac a világon szinte mindenütt a leggyorsabban növekvő digitális média – nem véletlen, hogy nálunk is elképesztően nagyot nőtt 2021 és 2022 között, és ez a trend folytatódni fog. Az ok egyszerű: korábban nem létezett ez a piac, gyakorlatilag a nulláról épült, a bázis alacsony volt. Eközben pedig az elmúlt két évben létrejött az a médiainfrastruktúra, amely lehetővé teszi a gyors, egyszerű és mérhető médiatervezést egy kifejezetten magas státuszú fogyasztói körrel rendelkező médiatípusnál. Egyre több márka él ezzel a remek lehetőséggel.
Román Balázs, a Betone Studio egyik alapítója, kreatív producere, az Audió Munkacsoport vezetője (Fotó: Marjanovic Mira, Central Media)

Hogy látod, milyen hívószavak határozhatják meg az idei évet digitális audió szempontból?

Az egyik a hatékonyság: a podcast minden kutatás szerint a jelenleg elérhető leghatékonyabb média, ha jól használják. A másik a mérhetőség, hiszen a podcast rendkívül jól mérhető, amennyiben a tartalomgyártók megfelelő eszközöket használnak. Harmadikként pedig a növekedést említeném: a podcast média előtt további jelentős növekedés áll – nem lennék meglepve, ha néhány éven belül elérné a milliárdos költési szintet (2022-ben a digitális audioszektorban 425 millió forintos költést mérteka szerk.)
Címlapkép: Marjanovic Mira (Central Media)

Kapcsolódó: