Első alkalommal hirdette meg versenyét a legjobb digitális témájú szakdolgozatok számára az IAB Hungary. Különdíjasunk, Buzás Janka felkészítő tanárával beszélgettünk: Markos-Kujbus Éva a Corvinus adjunktusa.
Ha visszanézel az utóbbi néhány évre, mennyire látsz változást abban, hogy mit tanítotok marketingkommunikációs vonalon?
Talán három fő változást tudnék említeni: az első, hogy azt próbáljuk megmutatni, milyen nagy szükség van az integrált szemléletmódra a marketingkommunikációs eszközök alkalmazásánál, valamint ezen belül is az élmény-faktor került egyre inkább előtérbe. Azt szeretnénk átadni, hogy a fogyasztó egyre inkább ezt az élményt keresi, és meg kell találni azokat a kapcsolódási pontokat vele, ahol ezt tudja számára nyújtani a vállalat.
A másodszor pedig azt a szemléletmódot próbáljuk meg átadni a hallgatóknak, hogy a vállalatoknak egyre inkább számolniuk kell a fogyasztókkal is, hiszen már ők maguk is aktivizálódtak, nem egyszerűen passzív befogadói az üzeneteknek. Ugyanakkor ezektől a fogyasztói tartalmaktól nem félnie kell a vállalatoknak, hanem meglátni benne a stratégiai lehetőséget.
Van-e változás a diákok érdeklődésében, szakdolgozat témaválasztásában? Melyek most a legkurrensebb témák, és melyek azok, amelyek téged személyesen érdekelnek, de a diákok sajnos nem foglalkoznak vele?
Igen, mindig határozottan érezhető, hogy melyek a “trendi” témák. Néhány évvel ezelőtt mindenki a szöveges fogyasztói vélemények szerepét akarta vizsgálni, vagy a mémeket vagy az egyszerű vállalati közösségeket. Most, úgy kb. 2-3 éve az influencer marketing a legnépszerűbb, valamint egyre inkább előtérbe kerül a vizuális fogyasztói tartalom is.
Jelenleg a vizuális és audiovizuális fogyasztói tartalmak jellemzői, szerepe foglalkoztatnak leginkább. Szerencsére már akadt egy-két érdeklődő, de még nem lett központi téma.
A másik téma, amelyben most készülünk kollégámmal elmélyülni, az influencer marketing sötét oldala. Leginkább trend és életciklus oldalról szeretnénk vizsgálni a jelenséget. Ezt is próbálta már egy-egy hallgató, de még szintén háttérben lévő téma.
Mennyire érzed azt, hogy a szakma támogató az oktatás, a ti munkátok felé? Mit tudnánk még tenni?
A vállalati partnereink teljes mértékben támogatják az oktatást: vállalják az előadásokat, szerencsés esetben még a gyárlátogatásokat is, valamint projekteket is szoktak adni a hallgatóinknak. Azonban ha kiesik egy partner, sajnos nagyon nehéz újat találni. A nyitottság jellemzően megvan, de hosszú távú kapcsolatot kevesen tudnak velünk vállalni.
Érdekes kezdeményezésnek tartanám, ha a szakmai szervezetekkel, ügynökségekkel, vállalatokkal közösen írhatnánk ki szakdolgozat témákat, így mindkét fél jól járhatna. Valamint a szakmai versenyek számának növelése mindenképpen fontos támogató és visszajelző eszköz lenne.
Gyakran mondjuk, hogy a digitalizáció minden szakmát átír. Te milyen innovatív/digitális eszközökkel támogatod az oktatást?
Az ma már alapelvárás, hogy rengeteg videóval készüljünk az órákra. Emellett sokszor kérem a hallgatókat, hogy az okostelefonjuk/tabletük/laptopjuk segítségével mélyedjenek el ott helyben egy-egy témában. Valamint természetesen a körükben népszerű applikációkat is igyekszünk használni az interaktivitás növelése érdekében, pl. Menti és Kahoot.