A célzott hirdetések tiltása tovább mélyíti a digitális szakadékot

Megosztás

Új kutatással jelentkezett az IAB Europe, amely az uniós szabályozás tervezett változásainak nem kívánt káros hatásaira figyelmeztet.

Az Európai Parlament jelenleg a készülő Digitális Szolgáltatások Törvényének módosításait veszi fontolóra. Ennek kapcsán mutatta be új jelentését az IAB Europe, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy a célzott hirdetések tiltása visszavetné az európai digitális fejlődést. A hatás nem pusztán gazdasági lenne, hanem Európa tágabb kulturális, társadalmi pozícióját is veszélyeztetné.

A kutatás szerzője Daniel Knapp, az IAB Europe vezető elemzője, aki kiemeli: a reklámozás a szabad és nyílt internet fontos előfeltétele, és a megfelelő célzási lehetőségek nélkül az online tartalomgyártók és szolgáltatók nem tudnának annyi hirdetési bevételt realizálni, mint amennyire a fejlődéshez szükségük van. A most megjelent adatok alapján az európai digitális reklámbevételek több mint kétharmada függ a viselkedés alapú célzástól, és a hirdetők átlagosan 2,68-szor annyit fizetnek az ilyen célzást használó hirdetésekért.

A célzott reklámok nemcsak a hirdetők, hanem a kiadók számára is egyre fontosabbak, miközben utóbbiak közül egyre többen térnek át a digital-first működésre. Ennek fényében bármilyen tiltás növelné a digitális szakadékot, mivel azok az európaiak, akik nem tudnak a minőségi hírekért fizetni, nem juthatnának hozzá az eddig a reklám alapú üzleti modell miatt ingyenesen fogyasztott tartalmakhoz.

Knapp kiemeli: a célzott hirdetések különösen fontosak az európai kkv-k számára, amelyek közül sokak marketingje szorult vissza a digitális térbe a koronavírus korlátozásai miatt. Ezek a vállalkozások ebben a nehéz helyzetben egyszerűen nem tudnak olyan reklámokért fizetni, amelyek széles közönséget szólítanak meg célzás nélkül, és egészében drágábbak.

Townsend Feehan, az IAB Europe ügyvezetője elmondta: a készülő szabályozásnak vannak olyan elemei, amelyek szakmailag támogatandók, ugyanakkor az uniós parlamentnek először azt kellene megvizsgálnia, hogy mit lehet elérni a jelenlegi törvények megerősítésével és az annak való megfelelés ellenőrzésével, mielőtt újabb javaslatokat vizsgálnak, amelyek részben átfednek, és a jelek szerint nem készült hozzájuk hatásvizsgálat, így könnyen megboríthatnak számos szektort.

Az elemzés letölthető itt.