6,3 százalékkal nőtt az európai digitális piac

Adex 2020

Megosztás

Az IAB Europe az ezúttal online megrendezett Interacton mutatta be a tavalyi évre vonatkozó európai számokat. E szerint a digitális költés a koronavírussal sújtott 2020-as évben is nőni tudott, méghozzá 6,3 százalékkal 69 milliárd euróra.

A kutatásból kiderül: a 28 vizsgált piac közül hétben két számjegyű volt a növekedés. Ezek közül Törökország mutatta a legnagyobb bővülést 34,8 százalékkal, és ezzel az ország már a költés nagysága szerinti európai top10-be is befér. További jó hír, hogy összesen csak három olyan piac volt, ahol a digitális költés egyenesen csökkent.

A koronavírus keményen megütötte a nagy reklámpiacokat is, ennek fényében különösen pozitív, hogy Spanyolország, Franciaország és az Egyesült Királyság is jól teljesített digitális szempontból. Németország egyenesen két számjegyű növekedést produkált 10,4 százalékkal.

A legnagyobb növekedést a social és a videó érték el, ami elsősorban az e-kereskedelem felfutásának, a kisvállalkozásoknak és az év második felében visszatért márkakampányoknak köszönhető. A social 15,9 százalékkal, a videó pedig 16,3 százalékkal bővült ebben a nehéz időszakban. A display 9,1 százalékos, míg a search 7,9 százalékos emelkedést könyvelhetett el 2020-ban.

Hasonlóan a brit és a magyar piachoz, az IAB európai szinten is most publikált először az Adex részeként hivatalos adatokat a digitális audió költésről. Egyelőre kis szegmensről beszélhetünk: az audió a digitális költésnek kevesebb mint 1 százalékát teszi ki, értékben ez 500 millió eurót jelent.

“A digitális reklámpiacnak 2020-ban nem rossz éve volt, hanem csak egy rossz negyedéve. Gyors javulást tapasztaltunk, ami már a Q3-ban elkezdődött, a negyedik negyedév pedig már két számjegyű növekedést hozott. A lezárás csúcsán a hirdetők erősen építettek a performance csatornákra, ám aztán visszatértek a márkaköltések is, főleg a digitális videó használata nőtt. A tavalyi év eseményei felgyorsították a hosszú távú társadalmi-gazdasági változásokat, és átalakították mind az emberek fogyasztási szokásait, mind a vállalatok működését. Mindez termékeny talajt biztosít a digitális reklámpiac számára, ezért 2021-ben gyorsuló növekedésre számítunk” – mondta el Daniel Knapp, az IAB Europe vezető elemzője.

Az AdEx Benchmark Study főbb eredményei elérhetők itt. A részletes adatok júniusban jelennek meg.