A szórólapterjesztés globális problémája

Megosztás

A reklámozás egyik hagyományos és egyben rég elavult módja a nyomtatott szórólapok, brosúrák és katalógusok terjesztése. Ez sajnos még mindig gyakran alkalmazott marketing eszköz, pedig olyan korban élünk, ahol az erőforrások megőrzése, a környezetünk megóvása és városaink tisztasága társadalmunk legfontosabb prioritásai közé tartozik.

Hetente több millió példányban kerülnek reklámújságok a fogyasztók kezébe vagy postaládájába reklámújságok. Egyre több reklámanyag olvasatlanul csak felhalmozódik a háztömbök előtt, kertekben vagy ‘jobb’ esetben a szeméttelepen kötnek ki.  Fontos feltennünk azt a kérdést, hogy van-e realitása a papíralapú prospektusoknak a vállalatok reklám mixében, vagy lehet, hogy több problémát okoznak, mint megoldást?

 

Problémák a szórólapokkal

1. Környezetvédelmi megfelelés

Több tonna papírt gyártanak, nyomtatnak és szinte azonnal kidobnak reklámanyag formájában. A Zero Waste France egyesület tanulmánya szerint csak Franciaországban egy család évente 30 kilogramm nem kívánt szórólapot kap a postaládájába. Még ha újrahasznosított papírból készülnek is, akkor is értékes, nehezen megújuló erőforrást – több ezer kivágott fát – használnak fel.

Az erdőirtás több súlyos következménnyel is jár, többek között a biodiverzitás csökkenésével és az ökoszisztéma károsodásával. A WWF kézikönyve szerint: “A globális papírfogyasztást napi egymillió tonnára becsülik, és az a tendencia, hogy ez a fogyasztás egyre csak növekszik. Egyes régiókban a cellulóz fokozott használata és előállítása veszélyezteti a még fennmaradt erdőket, azok felbecsülhetetlen értékű növény- és állatvilágát, valamint a tőlük függő embereket.”

A környezetet jelentősen károsítják azok a gázok is, amelyek a papír nyomdákba szállítása és az háztartásokba eljuttatása során kerülnek a levegőbe.

Végül pedig az újrahasznosító cégek szerint minél fényesebb a papír és színesebb a nyomtatás, annál nehezebb és erőforrás-igényesebb a papír újrahasznosítása.

 

2. Esztétika és környezetvédelem

Miután megérkezik az utolsó állomására a reklámanyag – a felhasználó postaládájába vagy bejárati ajtajához -, a papíralapú brosúra élettartama ritkán haladja meg a 10 percet. Ezután szemét lesz belőle, amellyel foglalkoznunk kell. Szomorú, hogy a legtöbb prospektust szanaszét a földön hagyják, eldobják az emberek vagy bele sem gondolnak, hogy mennyire súlyosan szennyezik a környezetet, amelyben mindannyian élünk. Ez a téma gyakran vita tárgya a közösségi hálózatokon és fórumokon, tehát ez a probléma rengeteg embert foglalkoztat.

 

3. Valóban eljut a reklámüzenet a fogyasztóhoz?

Ha 250 000 darab szórólapot nyomtatnak ki, ez azt jelenti, hogy 250 000 felhasználóhoz jutottak el? Természetesen nem. A papír szórólapok egyáltalán nem tudnak semmilyen pontos adatot szolgáltatni a reklámozónak. Csak a kinyomtatott példányok száma és a háztartások száma ismert, amelyeknek elküldték őket. Így a nyomtatott szórólapok olyan marketingkiadássá váltak, amelynek eredménye nem mérhető megbízhatóan.

 

De akkor miért alkalmazzák továbbra is a nagykereskedelmi láncok és a kiskereskedők a nyilvánvaló hiányosságok ellenére ezt az elavult reklámcsatornát? Mivel egy időben ez a fajta reklámozás jó eredményeket hozott, és sok esetben fennmaradt az a hitrendszer, hogy ez egy hatásos eszköz lehet. Pedig a számok nem ezt mutatják.

Van más megoldás, például az IKEA és a francia Monoprix teljesen lemondtak a papírkatalógusok nyomtatásáról és terjesztéséről és teljes egészében átálltak a digitális prospektusokra. Ennek az oka, hogy a fogyasztók rohamos ütemmel álltak át a digitális formára, emellett sokkal környezettudatosabbak a cégek, mint ezelőtt.

 

A digitális brosúrák előnyei

1. Nincs több hulladék

A digitális brosúrák első és nyilvánvaló előnye a nyomtatottakkal szemben az, hogy az előállításukhoz nincs szükség papírra. A digitális anyagok nem termelnek fizikai hulladékot, amelyet el kell szállítani és újrahasznosítani.

Csak az IKEA 40 millió katalógus nyomtatását spórolja meg – ennyit nyomtattak 2019-ben. És 2021-ben a vállalat egyáltalán nem fog nyomtatni, mert addigra teljesen átáll az ajánlatok és kedvezmények online közlésére.

 

2. Pontos mérhetőség

A digitális reklám minden formája, beleértve az online reklámújság, teljesen mérhető: az újság megtekintéseinek száma, a megtekintett oldalak, a keresett termékek, emellett megtekintő a felhasználók által az üzletben tett látogatások száma is. A digitális reklámújság előnye, hogy a hirdetési platformoknak nagyon széles a hálózata: közösségi hálózatok, média, interaktív bannerek, hírlevelek stb.

 

3. Legális

Az uniós országok egymás után fogadják el azokat az irányelveket, amelyek tiltják a kéretlen kereskedelmi kommunikáció papíralapú küldését. Hollandiában már kötelező a postaládákra egy “Igen, szórólapokat akarok” matricát ragasztani, ha valaki szeretné megkapni a nyomtatott brosúrákat. Hága hivatalos honlapjáról kiderül, hogy csak azok kapnak reklámüzeneteket, akik kifejezetten beleegyezésüket adják.

Ugyanezt a kísérletet végzi majd Franciaország is – tájékoztat az Orange.fr – ott is az aktív beleegyezés váltja fel majd az aktív elutasítást, és várhatóan 2021 végére teljesen eltűnnek a papír prospektusok az ország ökológiai állapotának javítását célzó intézkedésként.

A Magyar Posta 2021. július 1-től megszünteti a napilapok, reklámkiadványok terjesztését. A továbbiakban a reklámújságok kibocsátóira hárul a nyomtatott újságok fogyasztókhoz való eljuttatása, amely nem kevés plusz költséget jelent a kiskereskedelmi cégek és márkák számára is.

 

A digitális megoldás hatékonyabb

A cégek számára a költséghatékonyság felé vezető, legegyszerűbb megoldás a megjelenés egy olyan online platformon, ahol a vásárlók a legfrissebb ajánlatokat, kedvezményeket érhetik el egy helyen. Így nem kell teletömni a fogyasztók postaládáját reklámanyagokkal, amelyek nagy részét meg sem nézik, de júliustól nem is tudják majd.

Magyarországon ilyen megoldást kínál például az Offerista Group által működtetett prospecto.hu, melynek weboldalát és applikációját váráslásra affinis, minőségi célközönség használja napi rendszerességgel, kedvezményes ajánlatokat keresve.

Az Offerista Grouppal való együttműködésnek köszönhetően egy nagy és népszerű osztrák barkácsáruházlánc teljesen újragondolja marketingstratégiáját. Az Európa-szerte számos áruházzal rendelkező ügyfél korábban sokat költött a papíralapú reklámújságokra és szórólapokra, de a világjárvány miatt rájött, hogy ezek nem biztosítják a szükséges hatékonyságot, és elkezdett egy másik alternatívát keresni a fogyasztók bevonzására. Az üzletlánc brosúráit azóta az Offerista Group digitális formátumba konvertálja, és online platformjain keresztül juttatja el a végfelhasználókhoz. A digitális megoldás olyan jól teljesít, hogy az ügyfél jelenleg azt tervezi: 2021. végére teljesen leáll a papíralapú reklámanyagok terjesztésével.