Megjelent az IAB Hungary Adex 2020

Megosztás

110,2 mrd Ft-ot költöttek a hirdetők 2020-ban reklámozásra a digitális térben, ami az előző évhez képest 5%-os növekedést jelent – derül ki az IAB Hungary által készített Adex 2020 riportból, amely a hazai digitális reklámköltések alakulását és főbb trendjeit mutatja be. A 2008 óta évente publikálásra kerülő jelentés idén is IAB tag médiacégek és sales house-ok, MAKSZ tagügynökségek önbevallása, továbbá szakértők becslések alapján készült.

Az 5%-os bővülés egy évek óta tartó stabil növekedési szakaszt tört meg: 2010 és 2019 között ugyanis az átlagos éves növekedés mértéke 16% körül mozgott.

A 2020-as digitális költés a teljes hazai reklámtorta 44,7%-át tette ki – ez az érték viszont az elmúlt években megszokott mértékben növekedett.

A jelentés 4 fő kategóriában vizsgálja a költéseket: display, search, listing és e-mail. A display részeként külön vizsgált részterületek – mint video és programmatic – közé ezúttal az audio is bekerült, a mobil azonban 2020-tól már nem tartozik ide.

A költés összegét tekintve 2020-ban a 4 kategória közül a display és a search tudott növekedni (4,3 és 2,5 mrd Ft-tal), miközben 2013 óta először csökkent a listing, az email pedig folytatta 2016 óta tartó csökkenését. A listingen belül az állás szegmens esett vissza leginkább: a 4 évvel korábbi szintre zuhant vissza.

A videókhoz kapcsolódó reklámköltés jelentősen bővült (53%), a programmatic pedig 7%-os növekedést tudott felmutatni. Az először vizsgált audio területen 135 millió Ft bevétel keletkezett.

Az Adex 2020 riport ide kattintva letölthető az IAB Dokumentumtárából.

Az IAB Hungary egyúttal a szakemberek várakozásait tükröző Adexpect 2021 jelentést is bemutatta, mely szerint a piac szereplői 12,7%-os teljes és 6,0%-os hazai piacbővülést várnak.