Eljön a marketing technológusok kora

Maric Dávid

Megosztás

Az IAB Hungary második alkalommal hirdette meg a legjobb digitális marketing témájú szakdolgozatok versenyét. A négy díjazott egyike Maric Dávid, a vele készült interjúnkat alább olvashatjátok.

Miért jelentkeztél a versenyre, mi tetszett meg a lehetőségben?

A konzulensemtől hallottam erről a lehetőségről, ő ajánlotta fel, hogy esetleg jelentkezhetnék a versenyre. Mivel a kutatási területem a digitális marketing volt, és a munkám során is ezzel foglalkozom, így nagyon hasznosnak éreztem, hogy olyan emberektől is kaphatok visszajelzést, akik a mindennapi életben is ezen a területen tevékenykednek.

Mi volt a témád, és miért ezt választottad annak idején?

A témám az inbound marketing helyzete volt a magyar kkv szektorban, mivel akkoriban úgy láttam, erről a területről még nincs átfogó kutatás. Farkas Tibornak, a konzulensemnek szintén megtetszett a téma, így együtt dolgoztuk ki a kutatás módszertani részét, amely egy kérdőíves és egy mélyinterjús részből állt. A munkám során is egy inbound marketinget támogató eszközt fejlesztünk, főleg nemzetközi piacra, szintén kkv-knak. Ezért kíváncsi voltam, hogy a magyar piacon az árérzékenységen kívül milyen változók hatnak még az inbound marketinget támogató eszközök adaptálására. A kutatás során egyértelműen kiderült, hogy a piaci szereplők többsége nem folytat ilyen szinten tudatos digitális marketinget. Bár azt meg kell említenem, hogy ez az eredmény a 2019-es helyzetet tükrözi, de kíváncsi lennék milyen változások zajlottak le azóta, illetve milyen hatással volt erre a területre a világot minden szinten felforgató vírus.

Mennyire volt könnyű gyakorlati vagy épp elméleti alátámasztást, segítséget találnod a témához? Mennyire sikerült gyakorló szakembereket bevonni?

A szekunder kutatás kifejezetten nehéz volt, nehezen találtam az inbound marketingről szakirodalmat, ezért egy tágabb keretrendszert próbáltam felépíteni, amelyre a primer kutatásomat alapoztam. A primer kutatásom két részből állt, az első része a kérdőíves kutatás volt, itt vezető beosztású marketinggel foglalkozó szakembereket kerestem meg, és nekik küldtem ki a kérdőívet. 800 szakembert kerestem meg, ebből 25 százalék válaszolt, így szerencsére elég nagy válaszadási aránnyal dolgozhattam.

A primer kutatásom második része a kérdőíves kutatásra építve mélyinterjúkból állt, melyeket ismert magyar marketingszakemberekkel folytattam. Az interjúalanyok kiválasztásánál fontos volt, hogy olyan szakembereket keressek meg, akik kifejezetten kkv-k digitális marketingjével foglalkoznak. Konklúzióként ők is megerősítették a kérdőíves kutatás eredményeit, azaz, hogy egy kicsit tudatosabb digitális marketinggel potenciális versenyelőnyhöz tudna jutni sok szereplő. Viszont itt is meg kell említenem, hogy ezek 2019-es adatok, feltételezésem szerint a COVID-helyzet ezt is árnyalhatja. Lehetséges, hogy ez a piaci lehetőség megszűnt az adott externália miatt, és komolyabb verseny alakult ki a digitális marketing piacán. Úgy gondolom a pandémiának ez egy pozitív hozadéka lehet, hiszen rengeteg cég internalizálhatta a digitális marketing előnyeit.

Függetlenül a témádtól mi az a digitális piaci trend, amit fogyasztóként/fiatal szakemberként a legizgalmasabbnak találsz?

A marketing és a technológia fogalma mára egybeforrt, a szervezetek egyre több szoftvert használnak a digitális marketingjük menedzselésére. A marketingautomatizálást támogató szoftverek piaca egyre inkább konszolidálódik, melynek hatására a szolgáltatott termékek értékajánlata erősödik. Ezek a piaci szereplők komplex megoldásokat biztosítanak leadgenerálásra, CRM-re, illetve omnichannel marketingre és annak automatizálására. Mivel egyre több és komplexebb szoftvert használnak a szervezetek, egyre nagyobb a silósodás lehetősége, így szükségszerű lesz egy új funkcionális szerepkör, a marketing technológus.

A nemzetközi piacon több szervezet is bevezette a nevezett pozíciót, amelynek a fő felelőssége hidat biztosítani a marketing és a technológia között. Ez a személy menedzseli a különböző rendszerek közötti megfelelő kommunikációt API végpontok segítségével, a különböző workflow-k megfelelő működését, illetve biztosítja, hogy a szervezet a maximumot hozza ki az adott szoftverekből, és folyamatosan kutatja majd vezeti be a szervezetben az új marketing technológiai trendeket, ezzel támogatva digitális marketing infrastruktúrájának versenyképességét. Véleményem szerint ez a szerepkör a jövőben egyre inkább jelen lesz és nemcsak a nagyvállalati szektorban lesz meghatározó, hanem a kkv-kban is, valamint úgy gondolom, az oktatásban is támogatni kellene az erre irányuló specializációkat.

 

Az IAB Hungary összevont, 2019-2020-as Legjobb szakdolgozat a digitális marketingről pályázatát támogatták:

Google, GroupM, OMD, RTL