“Hatalmas erő rejlik a közösségi platformok virtuális eladásösztönző erejében”

Megosztás

Az IAB Hungary második alkalommal hirdette meg a legjobb digitális marketing témájú szakdolgozatok versenyét. A négy díjazott egyike Oláh Eszter, a vele készült interjúnkat alább olvashatjátok.

Miért jelentkeztél a versenyre, mi tetszett meg a lehetőségben?

Nagyon szimpatikus, ahogyan az IAB Hungary munkájával – és így ezzel a versennyel is – népszerűsíti a digitális marketinget a szakmán belül és az egyetemisták körében is, felhívva a figyelmet a fontos témakörökre, tisztázandó kérdésekre. Az akkori ügynökségi (leginkább digitális vonalon mozgó) munkámnak köszönhetően így még azelőtt tudomásom volt a versenyről, hogy a szakdolgozatom témája megszületett volna. Abban azonban biztos voltam, hogy egy a digitális marketinghez köthető témát szeretnék majd választani. Szerettem volna olyan anyagot készíteni, ami értékkel bír, és esetleg még hasznos is lehet a szakmán belül. Úgy gondolom, hogy az IAB Hungary rendkívül nagy segítség tud lenni abban, hogy felmérje a szakdolgozat valódi értékét, és eljuttassa azt az érdeklődő közönség felé.

Mi volt a témád, és miért ezt választottad annak idején?

A témám a brand safety, azaz a márkabiztonság volt és ennek kapcsolata a márkaértékkel az online (magyar) hirdetési környezetben. Médiaügynökségi munkám során felfigyeltem arra, hogy egyre több ügyfelünk alkalmazott különböző márkabiztonsági paramétereket, amely eszközök a hirdetési büdzsé pár százalékát tették ki – így felmerült bennem a kérdés, hogy valóban megéri-e ezt ilyen szigorúan nyomon követni. Valóban káros tud lenni egy márka számára, ha hirdetése például egy balesetről szóló hír mellett jelenik meg? Egyáltalán a mai kor “bannervakságában” felfigyelnek erre a felhasználók és összekötik a cikk/videó tartalmát a hirdetővel? Ezen kérdések indítottak el abba az irányba, hogy megvizsgáljam a brand safety magyarországi helyzetét mind hirdetői/vállalati oldalról, mind fogyasztói oldalról nézve.

Mennyire volt könnyű gyakorlati vagy épp elméleti alátámasztást, segítséget találnod a témához? Mennyire sikerült gyakorló szakembereket bevonni?

Elméleti alátámasztást elég nehéz volt találnom abban az évben, amikor a szakdolgozaton dolgoztam, erősen limitált volt a márkabiztonság kérdéskörét érintő akadémiai publikációk száma. Igyekeztem körüljárni a témát többek között például a megváltozott médiafogyasztási szokások mentén, Lang (2009) korlátozott figyelmi kapacitás modellje segítségével, valamint az ad verification témájának elemzésével. Ezt szerencsére könnyen ki tudtam egészíteni mélyinterjúkkal, amelyet a médiaügynökségen belül kollégákkal, illetve azon kívül a kollégáim által javasolt kiadói oldali szakemberekkel végeztem. A médiapiacon belül is sokkal könnyebb volt már forrásokat találni a témámhoz, hiszen az iparágon belül már készültek hazai és nemzetközi felmérések, publikációk is.

Függetlenül a témádtól mi az a digitális piaci trend, amit fogyasztóként/fiatal szakemberként a legizgalmasabbnak találsz?

A TikTok és a short-form video jelenleg talán az egyik legizgalmasabb trend számomra. Egyrészt annak tekintetében, hogy a márkák milyen gyorsan, mekkora hatékonysággal tudnak belépni erre a területre. Másrészt pedig amiatt is, hogy valójában tovább rövidült a felhasználók által fogyasztott tartalmak hossza, így még kevesebb idő áll egy tartalomkészítő vagy egy márka rendelkezésére ahhoz, hogy lekösse a figyelmet. A másik oldalról nézve persze az is különösen érdekes, hogy bár rövidebb tartalmakra vagyunk csak nyitottak, sokkal többet fogyasztunk belőlük, a ma felhasználójának szüksége van a folyamatos információáradatra.

Szakemberként a social commerce területe izgalmas még számomra. Ez is hatalmas kihívás elé állítja a márkákat, ugyanakkor a pandémia, a korlátozások és a work-from-home idején egy nagyszerű lehetőség is – ha azt jól el tudja sajátítani a márka. Influencerekkel, hírességekkel ötvözve hatalmas erő rejlik a közösségi platformok virtuális eladásösztönző erejében – még inkább akkor, ha maga a tranzakció is ugyanazon időben, ugyanazon platformon végbe tud menni.

 

Az IAB Hungary összevont, 2019-2020-as Legjobb szakdolgozat a digitális marketingről pályázatát támogatták:

Google, GroupM, OMD, RTL