Az egyik legizgalmasabb trend a felhatalmazott fogyasztók megjelenése

Megosztás

Az IAB Hungary második alkalommal hirdette meg a legjobb digitális marketing témájú szakdolgozatok versenyét. A négy díjazott egyike Fekete Fanni, a vele készült interjúnkat alább olvashatjátok.

Miért jelentkeztél a versenyre, mi tetszett meg a lehetőségben?

Konzulensem, Dr. Csordás Tamás Viktor ajánlásának köszönhetően találkoztam a versenykiírással, a leadási határidő előtt éppen egy nappal továbbította nekem a pályázatot. Szerencsére rendkívül egyszerű volt a jelentkezés a honlapon, így még pont volt időm leadni a nevezést. A lehetőségben az tetszett meg igazán, hogy végre megmérettethetem a szakdolgozatomat az egyetem falain kívül, visszajelzést kapva rá akár vállalati szakértőktől is.

Mi volt a témád, és miért ezt választottad annak idején?

A szakdolgozati témám az IKEA köré épült. Valójában egyszerre volt rendkívül nehéz és könnyű is választanom, hogy miről írnék szívesen alapszakos tanulmányaim lezárásaként. A mindennapokban könnyen tudok lelkesedni egy-egy márka iránt, ezáltal volt már a fejemben néhány szeretetmárka és témakör, amit szívesen kutattam volna. Átbeszélve a témák megvalósíthatóságát és relevanciáját esett a választás az IKEA-ra és annak vállalati Facebook-oldalára.

A svéd bútoráruház Facebook-oldala egyébként azóta is igen aktív. A humoros és valós idejű, trendekre reagáló posztjai miatt már korábban felfigyeltem az IKEA közösségi médiában való jelenlétére. Meglepő volt tapasztalni, hogy mekkora mértékben képes különböző megnyilvánulásokat és reakciókat kiváltani az oldal követőiből egyik-másik posztjával.

Mennyire volt könnyű gyakorlati vagy épp elméleti alátámasztást, segítséget találnod a témához? Mennyire sikerült gyakorló szakembereket bevonni?

Alapszakos egyetemistaként az elméleti alátámasztás talán kissé ijesztőnek tűnhet először. Egy átlagos hallgató számára nem mindennapos szerintem, hogy egy speciális témakörben több tucat, akár idegennyelvű szakcikket átböngésszen, majd kiszűrje a számára releváns vonatkozásokat és a saját témájára adaptálja azt. Személyes tapasztalatként azonban mondhatom, hogy az ember szeme és agya egyszer csak rááll. Ezt követően már csak türelem és kitartás kell, hogy egy kerek, értelmes és a kutatásunkhoz kapcsolódó egésszé formáljuk a feldolgozott elméleti tudásanyagot.

Mivel a kutatási módszertanom netnográfia volt, tehát egy online színtéren – az IKEA vállalati Facebook-oldalát – figyeltem meg és vizsgáltam a felhasználók hozzászólásait, a kutatási alanyaim tulajdonképpen adottak voltak. Nem volt szükség további szakemberek bevonására, „mindössze” az oldal hozzászólóinak módszeres elemzésére.

Függetlenül a témádtól mi az a digitális piaci trend, amit fogyasztóként/fiatal szakemberként a legizgalmasabbnak találsz?

A szakdolgozati témámtól ugyan nem teljesen független, de továbbra is az egyik legizgalmasabb trendnek a felhatalmazott fogyasztók (empowered consumers) jelenségkörét tekintem. Fogyasztóként szólva sokunk “rögtön, itt és most” szeretne információhoz jutni vagy konkrét, személyre szabott megoldást találni és vásárolni egy-egy aktuális problémára termék vagy szolgáltatás címszó alatt.

A felhatalmazott fogyasztók átalakuló igényei miatt a vállalatok a hagyományos és az online jelenlétüket is egyre inkább ezen változásokat szem előtt tartva alakítják. Így mint digitális piaci trend, véleményem szerint egyre nagyobb hangsúlyt kap a vállalatok oldaláról a fogyasztók nem csupán igényeinek, de viselkedéseinek, gondolkodásmódjuknak és döntési elveiknek, tehát például a mikro-momentumoknak (micro-moments) a megismerése és beazonosítása is.

 

Az IAB Hungary összevont, 2019-2020-as Legjobb szakdolgozat a digitális marketingről pályázatát támogatták:

Google, GroupM, OMD, RTL