“A kényelmi funkciónak szánt megoldások most szinte elengedhetetlenné váltak”

Molnár Noémi

Megosztás

Az IAB Hungary második alkalommal hirdette meg a legjobb digitális marketing témájú szakdolgozatok versenyét. A négy díjazott egyike Molnár Noémi, a vele készült interjúnkat alább olvashatjátok.

Miért jelentkeztél a versenyre, mi tetszett meg a lehetőségben?

A Kreativ.hu oldalon olvastam az IAB Hungary első Legjobb szakdolgozat versenyének díjazottjairól és úgy gondoltam, ez egy nagyszerű lehetőség arra, hogy a felsőoktatásban végzett hallgatók megmérettessék magukat és – az oktatók általi véleményezésen túl – visszajelzést kapjanak a munkájukról vállalati szakértők szemszögéből is. A cikk olvasása után eldöntöttem, hogy amennyiben ismét meghirdetik a pályázatot, szerencsét próbálok. Bár volt bennem bizonytalanság, hogy a témám a jelentkezés pillanatában már nem annyira érdekes és aktuális, de nagy örömömre a szakmai zsűri ezt másképp látta.

Mi volt a témád, és miért ezt választottad annak idején?

Szakdolgozatomban az influencerek szerepét, jelentőségét vizsgáltam a vállalati együttműködések szempontjából. A célom az volt, hogy bemutassam a véleményvezérek alkalmazhatóságát és a vállalatok tudatosságát az influencer menedzsment tekintetében. Bár a téma már évek óta feldolgozásra kerül – főleg marketing vagy kommunikáció szakos – diplomamunkákban, mégis vannak még megválaszolatlan kérdések és érdekes, új felvetések. Ehhez igyekeztem hozzáadni a saját elméleti-gyakorlati tudásomat és azt a szemléletet, hogy nem minden fekete és fehér az influencer marketing alkalmazásában és hasznosításában.

Mivel az egyetemen vezetés és szervezés mesterszakon tanultam, emellett pedig már közel két éve marketingesként dolgoztam, szerettem volna ezt a két irányt ötvözni. Úgy láttam, ilyen szemszögből még nem vizsgálták az influencerek tevékenységét, illetve a téma rendhagyónak számított a tanulmányaim mellett.

Mennyire volt könnyű gyakorlati vagy épp elméleti alátámasztást, segítséget találnod a témához? Mennyire sikerült gyakorló szakembereket bevonni?

Az influencer menedzsment kapcsán inkább nemzetközi forrásokra tudtam támaszkodni.  Habár rengeteg tanulmány, cikk született már a véleményvezérekről, így is nehéz volt bizonyított vagy már általánosan elfogadott megállapításokat találni. Azt mondanám, hogy az influencerek napjainkban is nagyon „trendinek” számítanak, tudományosan is foglalkoznak velük folyamatosan, ugyanakkor nem minden publikáció ad valós válaszokat, alapot a további feldolgozásra. A marketing és ahhoz szorosan kapcsolódó kifejezések, elméletek kutatása már könnyebben ment, egyrészt mivel hazai szakirodalmak is bőven rendelkezésre álltak, másrészt az alapszakos dolgozatomnak volt marketinges aspektusa is, így könnyen vissza tudtam nyúlni az akkor megszerzett ismeretekhez.

Szerencsémre a gyakorlati alátámasztással nem volt különösebben nehéz dolgom. Kvalitatív interjúkat szerveztem, azonos arányban tudtam vállalati képviselőket és influencereket megszólaltatni, így egy érdekes összképet kaptam az elképzelésekről, egymáshoz való viszonyulásról és arról, hogy merre tart ez a terület.

Függetlenül a témádtól mi az a digitális piaci trend, amit fogyasztóként/fiatal szakemberként a legizgalmasabbnak találsz?

Alapvetően az online szolgáltatások számomra mindig vonzóak voltak, de az elmúlt egy évben megfigyelhető – koronavírus hatására felgyorsuló, bekövetkező – átrendeződések véleményem szerint mindenki számára előtérbe helyezték az azonnali, pár kattintásos megoldásokat. Az, hogy a – korábban inkább – kényelmi funkciónak szánt megoldások most szinte elengedhetetlenné váltak a gördülékenyebb mindennapokhoz, cselekvésre ösztönözte a piaci szereplőket. Többek között olyan cégek is előrukkoltak digitális fejlesztésekkel és termékekkel, akik korábban pozíciójukból kifolyólag nem érezték égetőnek azokat. Ez érdekel most a legjobban, szakmailag és magánemberként is követem azokat az újításokat, amelyek lehetővé teszik a gyors, egyszerű és biztonságos ügyintézést.

 

Az IAB Hungary összevont, 2019-2020-as Legjobb szakdolgozat a digitális marketingről pályázatát támogatták:

Google, GroupM, OMD, RTL