Mi a webanalitika és mi nem az?

Megosztás

Seregi-Balogh Inez posztja a webanalitika definíciójáról és folyamatáról.

 

Napjaink gyakran használt kifejezései az adat-alapú marketing, az adat és az analitika. Tudjuk, hogy a CRO jó dolog, hogy a UX szakember a legjobb barátunk,  és hogy a jó adatvizualizáció megkönnyíti a döntéshozást, de a fogalmak  jelentése sok esetben nem egyértelmű. Cikkünkben ezek közül a fogalmak közül szeretnénk tisztázni néhányat. 

 

Mi az a web analitika?

Bár a kérdés egyszerűnek tűnik, a válasz lehet egész összetett. A webanalitikába a weboldal működésével kapcsolatos adatok gyűjtése, riportálása és elemzése is beletartozhat, különösen, ha ezen tevékenységeknek az a célja, hogy az oldal hatékonyságát, eredményességét növeljük. 

A webanalitika tehát valamilyen célhoz kötött adatelemzés, mely azonban csak egy kis szelete egy weboldal üzemeltetésének, fejlesztésének. 

 

Hogyan zajlik ez a folyamat?

  • Első lépésben meg kell határozni a célokat, amiket a weboldallal el szeretnénk érni. Ez nem az analitika területe, hanem az üzleti és a marketing döntések része.
  • A célokhoz ezután hozzárendelhetőek azok a mutatók, célszámok (KPI-ok), melyek mentén értékeljük a sikerességet és hatékonyságot. Ezek mérése már az analitika feladata, de a mutatók és célszámok meghatározása nem.
  • A méréshez szükségünk lesz egy szoftverre, amellyel ezeket az eredményeket mérhetjük, figyelemmel kísérhetjük. (Google Analytics, Adobe Analytics, stb). Egy analitikai szakértő segíthet ezek kiválasztásában és beállításában.
  • Az analitikai eszközök mellett számos egyéb “mérési”, adatgyűjtési lehetőségünk van. Ilyen lehet például a hőtérkép, melyet a felhasználók egér-mozgása alapján rajzolhatunk a weboldalról. Ezek az adatok szintén segíthetnek a felhasználók viselkedésének megértésében, de elsősorban nem az analitikai, hanem a UX csapat fogja igazán hasznosítani őket.
  • A kapott adatokat érdemes “fogyasztható formába” hozni, azaz vizualizálni. Bár egy analystnek is tudia kell érthetően kommunikálni az elemzések eredményeit, az adatvizualizáció egy önálló szakterület, mely sok esetben programozói tudást is igényel.
  • Az adatok elemzése során megkapjuk a válaszokat a kérdéseinkre. Az elemzés sokszor nem elválasztható a vizualizációtól, de az sem ritka hogy egy cégen belül két külön csapat végzi ezeket. Ez a site működésével és a meghatározott KPI-okkal kapcsolatban részben az analitika területe, de magasabb szinten, az akár a BI (Business Intelligence) területére is átvezethet.
  • Az eredmények, következtetések alapján pedig változtathatunk a weboldal működésén, kinézetén, tartalmán, stb. Ez már túlmutat az analitika területén, és más jellegű szaktudást igényel. A webfejlesztők, UX designerek, üzleti döntéshozók szaktudása fedi le ezeket a lépéseket.

 

A folyamat leírása során nem tértünk ki azokra a területekre, melyek szintén használják és elemzik az analitikai rendszer(ek)ből kinyerhető adatokat, de nem tartoznak az analitikai részterülethez. Ilyen terület például a PPC, mely a kattintás alapon vásárolt hirdetések optimalizálásához analitikai adatokat is használ, és saját eredményeiről riportokat is készít.