Félrement uniós szabályozásra figyelmeztet a digitális piac

Megosztás

A készülő Digitális Szolgáltatások Törvénye (Digital Services Act, DSA) legutóbbi konzultációs szakasza után fogalmazott meg kritikát az IAB Europe az európai digitális piacot képviselve.

Az európai digitális reklámpiac szereplői úgy vélik, a DSA szükségtelenül megnehezítené több ezer vállalkozás helyzetét, beleértve az európai médiát is, amely nagyban támaszkodik a hirdetési bevételekre.

Az IAB Europe szerint a digitális hirdetéseket már így is szigorúan szabályozzák, és a DSA csak további terheket róna az online tartalmak és szolgáltatások előállítóira. A sajtópiac online bevételeinek 81%-a származik jelenleg reklámból, így ha ezen a területen félremegy a szabályozás, az különösen nehéz helyzetbe hozza a médiát.

Az IAB Europe úgy látja, a szükséges szabályokat már lefektették, így az Európai Uniónak inkább arra kellene fókuszálnia, hogy ezeket betartsák, ahelyett, hogy újabb és újabb törvényeket kreálnak, tovább szűkítve ezzel a piaci szereplők mozgásterét.

Mint kiemelik: a célzott hirdetést úgy beállítani, mint olyan gyakorlatot, amely kihasználja a felhasználók tudatlanságát és naivitását, miközben semmilyen vagy nagyon csekély előnyt kínál számukra cserébe, arról tanúskodik, hogy egyszerűen nem vették figyelembe, hogy ez a modell valójában miért és hogyan előnyös a média és a felhasználók számára.

Az, hogy a média hirdetési bevételeket generál, lehetővé teszi, hogy a felhasználók az online tartalmakhoz ingyen vagy olcsón férjenek hozzá, és mindez lehetőséget ad arra, hogy az eltérő vásárló erejű fogyasztók döntést hozhassanak arról, hogy pénzzel vagy a hirdetések megtekintésével fizetnek.

A szakmai szervezet szerint a tracking könnyelmű és egyoldalú elítélésével a törvényhozók figyelmen kívül hagyják azt a tényt, hogy a társadalom demokratikus működéséhez elengedhetetlenül fontos helyi, közéleti médiatermékek nem képesek a működésüket kizárólag kontextuális hirdetésekből megfinanszírozni – ehhez olyan tartalmi beruházásokra lenne szükségük, amelyekhez nincsenek meg a forrásaik.

Townsend Feehan, az IAB Europe ügyvezetője a kapcsolódó bizottsági szavazások után elmondta: “Az elmúlt években a digitális reklám kényelmes bűnbakká vált, amelyet felelőssé lehet tenni az internet összes riasztó vagy negatív jelenségéért. A tracking megtiltásával könnyen lehet úgy tenni, mintha tényleges lépéseket tettek volna, és így nem is kell foglalkozni a digitális világ olyan problémáival, amelyeknek semmi közük a hirdetésekhez, vagy amelyek nem merülnének fel, ha az adatvédelmi törvényeknek hatékonyan érvényt szereznének. Ha a DSA-ban a célzott hirdetésekre fókuszálunk, éppen a fogyasztók jobb online védelmének célját veszítjük szem elől.”

Az IAB Europe mindennek fényében arra kéri az uniós törvényhozókat és szabályozó hatóságokat, hogy az újabb felesleges vagy ellentmondásos törvények helyett a létező szabályoknak való jobb megfelelést támogassák, és ennek érdekében dolgozzanak együtt az iparági szereplőkkel, többek között az olyan kezdeményezéseket támogatva, mint amilyen az IAB Euope által jegyzett Transparency & Consent Framework (TCF).