64 milliárd euró fölött az európai digitális reklámpiac

2020

Megosztás

Az IAB Europe az ezúttal online megvalósult Interact konferencia keretében mutatta be a 2019-es európai digitális reklámköltési adatokat, valamint az idei évre vonatkozó várakozásokat.

Az adatok alapján 2019-ben 12,3 százalékkal bővült a digitális reklámköltés, amely így elérte a 64,8 milliárd eurós értéket. A szegmens jelentős stabilitást mutat: 2006 óta átlagosan 4 milliárd euróval bővült a piacméret. 2019-ben a 28 vizsgált piac közül 21-ben volt két számjegyű a bővülés.

A videó szegmens közel 30 százalékkal nőve megközelítette a 10 milliárd eurós határt, ezen belül az out-stream volt a növekedés motorja +36 százalékkal. De voltak olyan piacok is, ahol az out-stream 40 százalék felett tudott nőni, ilyen volt Finnország, Görögország és az Egyesült Királyság.

A display szegmens hajtóereje volt a social is, amelyre negyedével (+25,6%) több pénz jutott 2019-ben, mint a megelőző évben. Social területen minden vizsgált piac két számjegyű bővülést ért el tavaly.

A 11,8 százalékkal növekvő search megőrizte a vezető helyét a digitálison belül. Erre a szegmensre a hirdetők 2019-ben 28 milliárd eurót fordítottak.

A mobil negyedével bővült (+24,9%), és ezzel meghaladta a 30 milliárd eurót. A mobil tavaly a teljes digitális költés 47 százalékát tette ki.

A 2019-re vonatkozó növekedési hírek mellett az IAB Europe vezető elemzője, Daniel Knapp a 2020-as évre vonatkozó becslését is megosztotta. Az IMF áprilisi előrejelzése szerint a koronavírus és a nyomában érkező bezárkózás a nagy világválság óta példátlan recesszióhoz vezethet. Knapp ezt és más forrásokat is vizsgálva 16,3 százalékos csökkenést prognosztizál 2020-ra az európai reklámpiacon. Ezen belül a digitális a leginkább válságálló -5,5 százalékkal, míg a többi médiatípus átlagosan 21,3 százalékos visszaeséssel számolhat 2019-hez képest.

“A mobil, a videó és a social továbbra is a régió három legjelentősebb hajtóereje. Ahogyan a programmatic és az in-stream video szegmensek egyre érettebbé válnak, a display social medián kívüli része már második éve nőni tud” – emelte ki Daniel Knapp.

Kelet-Közép-Európa továbbra is kiemelt helyet foglal el a növekedési ütem tekintetében. Az öt legnagyobb bővülést elért ország régiónkban található:

  1. Szerbia +28,4%
  2. Ukrajna +28,0%
  3. Belorusz +25,2%
  4. Horvátország +22,3%
  5. Törökország +19,1%

A top10 piac (költés alapján, milliárd euróban):

  1. Egyesült Királyság – 21,4
  2. Németország – 9,4
  3. Franciaország – 6,1
  4. Oroszország – 4,9
  5. Olaszország – 3,2
  6. Spanyolország – €3,2
  7. Svédország – 2,3
  8. Hollandia – 2,3
  9. Svájc – 1,8
  10. Norvégia – 1,3

Az AdEx Benchmark kutatás legfontosabb számai, megállapításai letölthetők itt.

A teljes kutatási anyag 2020 júliusától lesz elérhető.