Az IAB Europe az ezúttal online megvalósult Interact konferencia keretében mutatta be a 2019-es európai digitális reklámköltési adatokat, valamint az idei évre vonatkozó várakozásokat.
Az adatok alapján 2019-ben 12,3 százalékkal bővült a digitális reklámköltés, amely így elérte a 64,8 milliárd eurós értéket. A szegmens jelentős stabilitást mutat: 2006 óta átlagosan 4 milliárd euróval bővült a piacméret. 2019-ben a 28 vizsgált piac közül 21-ben volt két számjegyű a bővülés.
A videó szegmens közel 30 százalékkal nőve megközelítette a 10 milliárd eurós határt, ezen belül az out-stream volt a növekedés motorja +36 százalékkal. De voltak olyan piacok is, ahol az out-stream 40 százalék felett tudott nőni, ilyen volt Finnország, Görögország és az Egyesült Királyság.
A display szegmens hajtóereje volt a social is, amelyre negyedével (+25,6%) több pénz jutott 2019-ben, mint a megelőző évben. Social területen minden vizsgált piac két számjegyű bővülést ért el tavaly.
A 11,8 százalékkal növekvő search megőrizte a vezető helyét a digitálison belül. Erre a szegmensre a hirdetők 2019-ben 28 milliárd eurót fordítottak.
A mobil negyedével bővült (+24,9%), és ezzel meghaladta a 30 milliárd eurót. A mobil tavaly a teljes digitális költés 47 százalékát tette ki.
A 2019-re vonatkozó növekedési hírek mellett az IAB Europe vezető elemzője, Daniel Knapp a 2020-as évre vonatkozó becslését is megosztotta. Az IMF áprilisi előrejelzése szerint a koronavírus és a nyomában érkező bezárkózás a nagy világválság óta példátlan recesszióhoz vezethet. Knapp ezt és más forrásokat is vizsgálva 16,3 százalékos csökkenést prognosztizál 2020-ra az európai reklámpiacon. Ezen belül a digitális a leginkább válságálló -5,5 százalékkal, míg a többi médiatípus átlagosan 21,3 százalékos visszaeséssel számolhat 2019-hez képest.
“A mobil, a videó és a social továbbra is a régió három legjelentősebb hajtóereje. Ahogyan a programmatic és az in-stream video szegmensek egyre érettebbé válnak, a display social medián kívüli része már második éve nőni tud” – emelte ki Daniel Knapp.
Kelet-Közép-Európa továbbra is kiemelt helyet foglal el a növekedési ütem tekintetében. Az öt legnagyobb bővülést elért ország régiónkban található:
- Szerbia +28,4%
- Ukrajna +28,0%
- Belorusz +25,2%
- Horvátország +22,3%
- Törökország +19,1%
A top10 piac (költés alapján, milliárd euróban):
- Egyesült Királyság – 21,4
- Németország – 9,4
- Franciaország – 6,1
- Oroszország – 4,9
- Olaszország – 3,2
- Spanyolország – €3,2
- Svédország – 2,3
- Hollandia – 2,3
- Svájc – 1,8
- Norvégia – 1,3
Az AdEx Benchmark kutatás legfontosabb számai, megállapításai letölthetők itt.
A teljes kutatási anyag 2020 júliusától lesz elérhető.