Hol a határ a fogyasztók és a cégek érdekében gyűjtött adatmennyiség között?

Somogyi Fanni

Megosztás

Első alkalommal hirdette meg versenyét a legjobb digitális témájú szakdolgozatok számára az IAB Hungary. A mesterszakos kategória nyertesével, Somogyi Fannival beszélgettünk.

Miért jelentkeztél a versenyre, mi tetszett meg a lehetőségben?

Azért jelentkeztem a versenyre, mert a szakdolgozatommal az egyetemen megnyertem a legjobb marketingkommunikációs témájú dolgozatnak járó különdíjat, és kíváncsi voltam, hogy a saját egyetememen kívül a szakmai zsűri mit gondol a munkámról.  Veszíteni valóm nem volt a pályázattal, így egy próbát megért. Illetve szerettem volna megmérettetni magam más egyetemek hallgatóival szemben is, valamint a támogatók/rendezők is felkeltették az érdeklődésemet, hiszen a szakmában igen népszerű és elismert szponzorok támogatták a pályázatot.

Mi volt a témád, és miért ezt választottad annak idején?

A témám alapvetően a micro-influencerek voltak, a megítélésük, valamint, hogy ők hogyan hatnak a fogyasztók vásárlási döntéseire. A kutatásom középpontjában pedig elsősorban az Instagram állt. Bevallom, amikor odakerültem, hogy témát kellett választanom a szakdolgozatomhoz, először kicsit bajban voltam, annyi minden érdekelt, de közben figyelembe kellett venni a szakdolgozati követelményeket is, és mérlegelni, hogy melyik témában tudok ezeknek megfelelni, illetve melyik az a téma, amelyikben el tudok mélyülni, szívesen olvasok utána, és képes vagyok vele hónapokon át foglalkozni.

Elsőre nem is ebben a témában gondolkoztam, hanem az email marketingről szerettem volna írni, hiszen abban dolgoztam, illetve dolgozom a mai napig. Az ötlet tulajdonképpen a konzulensemmel való beszélgetésnek köszönhetően fogalmazódott meg bennem. Arról diskuráltunk, hogy melyik témák érdekelnek, melyek azok, amelyekről talán még nem született annyi munka, és érdemes lenne benne jobban elmélyülni, és ekkor megemlítettem neki, hogy egy barátnőm tulajdonképpen influencerként tevékenykedik az Instagramon, és ekkor jött az elhatározás, hogy erről kellene írnom és kutatnom. Nagyon örülök a választásomnak, ugyanis mindig is érdekelt ez a téma, hiszen a mindennapokban én is folyamatosan belefutok ezekbe a tartalmakba a különböző közösségi média felületeken, így pláne érdekesebb volt utánajárni, hogy mi zajlik ennek a “divatos” jelenségnek a hátterében.

Mennyire volt könnyű gyakorlati vagy épp elméleti alátámasztást, segítséget találnod a témához? Mennyire sikerült gyakorló szakembereket bevonni?

A szakirodalmak megtalálása nem volt olyan egyszerű, ugyanis a téma viszonylag friss jellegéből adódóan kevesebb cikk, kutatás volt fellelhető, de szerencsére azért akadtak. Alapvetően az általam felhasznált szakirodalmak kb. 95%-a angol nyelven íródott, így egy kis extra energiabefektetést kívánt meg részemről a feladat. Az egyetemi könyvtári és szakirodalmi adatbázis szerencsére segítségemre volt, illetve a konzulensemre, Csordás Tamásra is mindig számíthattam a munka során. A fókuszcsoportos kutatást pedig a barátok, ismerősök, munkatársak és csoporttársak mozgósításával sikerült megvalósítani. Valamint a korábban említett, influencerként tevékenykedő barátnőm (Galántai Gréta, Instagramon: galgreti) is segítette a munkámat néhány belsős információ, tipp megosztásával.

Sajnos kifejezetten gyakorló szakemberek bevonására nem volt lehetőségem, már csak a szűk határidő miatt sem. Én ugyanis egy félévvel előbb fejeztem be az egyetemi tanulmányaimat, mivel előre megcsináltam a szakmai gyakorlati félévet nyáron, és így a szakdolgozatomat sem egy külön erre titulált félévben, hanem aktív tanulmányokkal, munkával és mesterszakra történő felvételivel párhuzamosan írtam. Kicsit hektikus időszak volt 😀

Függetlenül a témádtól mi az a digitális piaci trend, amit fogyasztóként/leendő szakemberként a legizgalmasabbnak találsz? 

Úgy gondolom, hogy a szakdolgozatom témája is nagyon érdekes és új piaci trend, de emellett izgalmasnak tartom, hogy a márkák hogyan tudják a CSR tevékenységüket fejleszteni, ezzel kapcsolatban a fogyasztóikat edukálni. Illetve már csak azért is, mert IT-s cégnél dolgozom, egyre inkább érdekel az is, hogy hogyan tudják a brandek, a cégek az új információs technológia adta lehetőségeket kihasználni, hogyan tudnak újra és újra megújulni, innoválni.

Valamint a Tresoritnál, ahol jelenleg dolgozom, nagyon fontos az adatbiztonság és a privátszféra megőrzése, és mindennek megjelenése a marketing területén is érdekes számomra, hiszen napjainkra jellemző, hogy a GDPR ellenére is túl sok személyes adatot gyűjtenek a cégek a személyre szabott marketing érdekében. Így érdekes kérdést vet fel, hogy hol van a határ a szükséges, a fogyasztók érdekében gyűjtött adatmennyiség és a cégek túlzott kíváncsisága miatt keletkezett adatmennyiség között?

Összességében elmondhatjuk, hogy minden érdekel, ami új, ami a  digitális marketing területét érinti, minden amivel találkozhatunk, ha felmegyünk az internetre a napi rutinunk során. Valamint munkámból adódóan természetesen nagy kedvencem az email marketing világa is. Nem hiába dolgozom ebben 3 éve, nem tudom megunni, mindig van valami új és érdekes, amit tanulni lehet ezzel kapcsolatban. 🙂

Kapcsolódó cikkeink
Influencer témájú szakdolgozatok nyertek az IAB Hungary pályázatán
A Z generáció meglepően tudatosan áll az influencer témához
“2017 őszén nagyon hot topic volt az influencerek megjelenése”