A Z generáció meglepően tudatosan áll az influencer témához

Megosztás

Első alkalommal hirdette meg versenyét a legjobb digitális témájú szakdolgozatok számára az IAB Hungary. A verseny különdíjasával, Buzás Jankával beszélgettünk.

Miért jelentkeztél a versenyre, mi tetszett meg a lehetőségben?

A versenyre a konzulensem hívta fel a figyelmemet, mivel az egyetemen belüli diplomadolgozat pályázatot megnyertem vele. Persze ott is voltak külsős bírálók, de ott inkább azt figyelték, hogy mint szakdolgozat mennyire állja meg a helyét. Az IAB Hungary pályázata pedig lehetőséget nyújtott arra, hogy a dolgozat szakmai relevanciájáról is kaphassak visszajelzést olyanoktól, akik jelenleg ezen a területen dolgoznak és valós tapasztalattal rendelkeznek a témában. Egy szakdolgozatot általában három ember olvas el: a konzulens, az opponens és az, aki írja. Emiatt szerintem nagyon szuper, hogy vannak olyanok, akik reflektálnak arra a munkánkra, amely az egyetemi utunk egyfajta összefoglalása és lezárása. Úgyhogy dupla öröm, hogy nem csupán visszajelzést kaptam, de ez a visszajelzés ráadásul még pozitív is volt.

Mi volt a témád, és miért ezt választottad annak idején?

A szakdolgozatom arra kereste a választ, hogy a Z generáció körében mitől lesz hiteles egy YouTuber. Szerettem volna valami olyannal foglalkozni, ami tényleg érdekel és emellett még hasznos is. Mivel a marketing egy eléggé “szétkutatott” funkció, ez nagyobb kihívás volt, mint elsőre tűnik. De szerencsére van egy húgom, aki abszolút inspirált a témaválasztásban. Nem azt mondom, hogy napfény és kacagás volt az egész folyamat, de sokkal könnyebb úgy motivációt találni és újratalálni egy szakdolgozat írása közben, ha valóban érdekel a kutatási kérdésre keresett válasz megtalálása. És ha nem is lett egy világmegváltó dolgozat, én úgy éreztem, hogy ha másnak nem is, de számomra hasznos lesz az az információ, amit megtudok a végén.

Mennyire volt könnyű gyakorlati vagy épp elméleti alátámasztást, segítséget találnod a témához? Mennyire sikerült gyakorló szakembereket bevonni?

Rengeteg szakirodalmat találtam hitelesség, elektronikus szájreklám (eWOM) és véleményvezér témában, inkább a leszűkítésükkel volt problémám. A gyakorlati alátámasztás igazából azért nehéz, mert nehéz reprezentatív mintát venni úgy, hogy limitált erőforrásokkal dolgoztam… A volt gimnáziumomba mentem vissza fókuszcsoportos mélyinterjúkat készíteni a kutatott korosztállyal, és a résztvevők nagyon készségesek és együttműködők voltak. Meglepően tudatosan álltak hozzá az influencer témához, talán azért is, mert valóban kikerülhetetlenül átszövik a mindennapjaikat. Gyakorló szakembereket is szerettem volna bevonni és találtam is olyanokat, akik szívesen segítettek volna, de sajnos egyetemista szokáshoz híven ez egy utolsó pillanatos ötlet volt és nem sikerült összeegyeztetniük a kötelező teendőikkel az interjúkat.

Függetlenül a témádtól mi az a digitális piaci trend, amit fogyasztóként/leendő szakemberként a legizgalmasabbnak találsz?

Most hirtelen a chatbotok jutnak az eszembe, de nagyon sok dolgot lehetne még mondani, ha két perc múlva kérdeznéd, lehet, más lenne a válaszom… Engem a marketingnek mindig is a pszichológiai oldala érdekelt inkább, emiatt a chatbotok kapcsán is azt tartom a legizgalmasabbnak, ahogy ez a fogyasztók fejében él, és hogy a gazdasági jelenségekre adott válaszok (pl. hogy a chatbot a HR költségek csökkenését jelentheti és a fogyasztóknak is azonnali választ ad, így az elégedettségüket is növeli eközben) milyen társadalmi jelenségeket idéznek elő (pl. a Gatebox megszünteti a magányérzetet vagy éppen jobban elszigeteli az embereket egymástól?).

Kapcsolódó cikkeink
Influencer témájú szakdolgozatok nyertek az IAB Hungary pályázatán
“2017 őszén nagyon hot topic volt az influencerek megjelenése”