7,7 százalékkal nőtt a reklámpiac

Megosztás

A Magyar Reklámszövetség társzövetségeivel  – IAB Hungary, MRSZ-OOH, MEME, MLE, DIMSZ, RAME, HEROE – közösen ismét az Evolution konferencián mutatta be a 2018-as reklámköltési adatokat.

A 2018-as Reklámtorta mérete 259,69 milliárd forint, ami a 2017-es 240,98 milliárd forinthoz képest 7,77 %-os, de az előző évek növekedési ütemétől elmaradó növekedést jelent (ez az ütem 2016-ban és 2017-ben meghaladta a 11%-ot). Gulyás János, a Magyar Reklámszövetség elnöke kiemelte: “A reklámköltés tavalyi növekedésének dinamikája lassult, így egyértelműen látható, hogy a növekedés nagyobb arányát a piaci szegmens reklámbevételei adták, hiszen a korábbi évek masszív és erős állami invesztíciójának üteme stagnált 2018-ban.”

reklamtorta

A 2018-as Reklámtortában minden médiatípus megőrizte az előző két évben elfoglalt helyét, és mindegyik kivétel nélkül növekedést könyvelhetett el. 2018-ban is változatlanul az online volt a legerősebb piaci szereplő, amely a tavalyi 31,71%-ről 33,57%-ra bővítette a részarányát. A legnagyobb növekedést (16,28%) a közterület érte el, a második legnagyobb növekedést a mozi (15%), a harmadikat pedig a digitális reklámpiac (13,98 %) produkálta. A rádiós reklámpiac (9,51%) növekedése is kiemelkedő. A többi szegmens növekedése tavaly 5% alatt maradt.

reklamtorta

A digitális szegmensben nem változott a trend: tovább nőtt a globális szereplők piaci részesedése, így 2018-ban már a reklámforintok 55%-a landolt a globális szereplőknél (2017-ben 53%, míg 2016-ban 51%). A televízió esetében a szerény növekedést egyértelműen a piaci bevételek hozták, hiszen a tévés állami költés 7%-kal maradt el 2017-hez képest, de a TV ezzel is tartani tudta korábbi stabil helyét a reklámtortában. A dobogós helyét biztosan tartó sajtó esetében a piaci szereplőktől származó reklámbevételek növekedési üteme csökkent.

2018-ban az adatvezérelt marketing erősödése növelte a direkt marketing szelet nagyságát. E szegmens a 2017-es 2,8%-ról eggyel magasabb, 4,8 százalékos fokozatra kapcsolt. A rádiós piac növekedése (közel 10%) is kiemelkedő volt az előző évekhez képest, amelyhez egy újabb országos csatorna elindulása jelentősen hozzájárult. Az egyre nagyobb kényelmet nyújtó mozik még több nézőt vonzottak be tavaly, ami kimutathatóan felkeltette a hirdetők érdeklődését: 15%-kal magasabb reklámköltést eredményezve.

“Minden évben van néhány szegmens, amely kiugróan teljesít. 2017-ben a sajtó növekedett a legnagyobb ütemben (18,38%-kal). 2018-ban az outdoor produkált hasonlóan magas növekedést (16,28%). Ennek hátterében a köztéri reklámozásra irányuló iparági különadók állnak, amelyek áremelésre kényszerítették a piaci szereplőket, s a nap végén a kifizetett adók csökkentik az eredményt” – hangsúlyozta Hivatal Péter, az MRSZ ügyvezetőségének tagja.

Sopov István, az IAB Hungary elnöke kiemelte: “A digitális reklámozás térnyerése a tavalyi évben is folytatódott, a hirdetők 14%-kal többet, összesen 90 milliárd forintot fordítottak erre. Az emberek tartalomfogyasztását követve a videós tartalmakra fordított reklámköltés 60%-ot meghaladó, míg a hatékony célzási és optimalizálási lehetőségeket biztosító programmatic közel 50%-kal bővült. A globális szereplőknél elköltött reklámpénzek a tavalyi évben is erősebben, 19%-kal növekedtek, míg a hazai szereplőknél ennél kisebb, 8%-os bővülés volt tapasztalható.”