A GDPR minden szereplőnek új feladatokat hozott

Megosztás

Barnóth Zoltánt, a GroupM Chief Digital Officerét kérdeztük a GDPR hatályba lépése nyomán kialakult helyzetről.

“A GDPR rendelet hatályba lépése minden szereplőnek fokozott és új feladatokat, odafigyelést hozott. A médiatulajdonosoknál a legfontosabb kérdés, hogy vajon minden adatgyűjtést ismernek és ellenőrizni tudnak-e (ebben a különféle mérésekkel, adatgyűjtéssel foglalkozó cégek többé-kevésbé partnereik), a tanácsadók, ügynökségek számára a jogkövető eljárások kialakítása volt az elsődleges, amely sokszor határokon átívelő szolgáltatásokat nemzeti jogértelmezésekkel ütköztetett – nem túlzok azzal, ha annyit mondok, hogy ez nem egyszerű feladat. A hirdetők átvizsgálták a meglévő adatgyűjtési, kezelési, tárolási és feldolgozási folyamataikat.

Sokan kitisztították az oldalaikról a régebben beépített és már nem használt mérőkódokat. A meglévő adatbázisok egy részét optineltetni kell, ez még most is folyamatban van. Frissültek és pontosultak az adatvédelmi tájékoztatók, de a felhasználók könnyű „GDPR-ügyintézését” támogató CMP rendszerek alkalmazását azonban kevés esetben figyelhetjük meg.

A hirdetők és az ügynökségek sokkal körültekintőbben választják meg médiatulajdonosi és adat-kezelő, elemző partnerségeiket, hiszen minden esetben elvárt a GDPR megfelelőségi nyilatkozat is. Különös dolog a GDPR nyilatkozat is, hiszen ezt mindenki kiadja, bemutatja kérés esetén, de nem alakult ki olyan intézmény – nevezhetjük akár auditornak is –, amely ezen a nyilatkozatok helytállóságát ellenőrizné vagy a hitelesítené.

Sajátos ízt ad mindezen munkának, hogy a digitális hirdetési struktúrában számos esetben fordul elő, hogy nem magyar vagy EU-országban működő partnerrel kell együttdolgozni, így ott nem minden esetben tapasztalható azonos mértékben vagy súllyal ennek a kérdésnek a kezelése. (Az sem ritka, hogy valamely szolgáltató inkább nem vesz részt az értékláncban, semmint meg kelljen felelnie a GDPR követelményeknek.

Összességében a rendelet életbelépése óta eltelt időben a helyzet nem vált kritikussá, de egyes pontokon van annak veszélye, hogy a növekvő betartási és ellenőrzési szándéktól való félelem miatt a korábban automatikus megoldások helyett újakat kell bevezetnie akár a hirdetőnek, akár a tanácsadónak vagy éppen a médiatulajdonosnak” – mondta el a szakember.

Ha érdekelnek a GDPR következményei, a dilemmák, és hogy a piac szereplői milyen megoldási irányokban gondolkodnak, figyelmedbe ajánljuk a Portfolio.hu szeptember 19-i GDPR 2.0 konferenciáját, amelynek az IAB Hungary is szakmai partnere.