A digitális szárnyal, a Google és a Facebook örülhet a legjobban

Megosztás

Az ügynökségi holdingok évről-évre, akár évente többször is kiadnak előrejelzést a reklámköltés alakulásáról. Decemberben jellemzően egy napon teszik elérhetővé az adataikat. Nyáron nem minden csoport adott ki frissítést (vagy ha igen, nagyon szerényen eldugta a globális weboldal mélyén), de így is jelent meg néhány elemzés. Elsősorban a digitálist érintő megállapításokból szemezgetünk.

Magna Global:

  • A globális reklámpiac 2018-ban a korábban vártnál (+5,2% vs. +6,4%) nagyobb mértékben nő, a növekedést döntően a Google és a Facebook fölözi le. A duopólium csak ez év első negyedévében együtt majdnem 39 milliárd dolláros bevételt termelt. Érdemes ezt összevetni azzal, hogy a Magna szerint a teljes reklámköltés idén 551 milliárd dollár lehet.
  • A globális digitális költés idén elérheti a 250 milliárd dollárt, ami a reklámtorta 45 százalékának felel meg.
  • A digitális költés 62 százaléka a mobil platformon realizálódik.
  • Úgy tűnik, a digitálisban még mindig óriási kraft van (a mértéke a Magnát is meglepte), még az adatbotrányok és a márkabiztonsággal kapcsolatos aggodalmak sem tudják lassítani a lendületet. (Bár bizonyos szektorok kicsit óvatosabbak lettek, és ezt a televízió köszönte szépen.)
  • Nem a nagy márkákon múlik a Google-Facebook páros egyelőre megállíthatatlan növekedése, ezt döntően a kkv-k táplálják. A Facebook 6 millió hirdetőjének a zöme kkv.
  • A programmatic gyorsan nő, az amerikai piacon a display-ből 62 százalékos arányt hasít ki, ami 2021-re már 78% lehet.

GroupM:

  • A globális reklámköltés idén 4,5 százalékkal fog nőni, 2019-re pedig 3,9 százalékos bővülést jósol az ügynökségcsoport.
  • A digitális szegmens idén 12 százalékkal nőhet (tavalyra is ennyit becsült a GroupM, de végül 15% lett a tényleges bővülés), 2019-re pedig a várakozás +10%.
  • A digitális részaránya a globális reklámtortából 2018-ban 39% lesz, ez az arány 2019-ben már 42 százalékra nőhet.
  • Kínát nem számítva a Facebook és a Google kis túlzással mindent vitt és visz idén is, a digitális növekedést a duopólium hajtja.

Zenith:

A Zenith nyári kutatása nem annyira a hirdetési, hanem a fogyasztási oldalt vizsgálta:

  • Idén a globális médiafogyasztás 24 százaléka történik mobil eszközökön., 2020-ra már 28 százalékról beszélhetünk.
  • A mobil térhódítását leginkább a napilapok és a magazinok (print verziói) sínylették meg, utóbbiakra 45, illetve 56 százalékkal kevesebb idő jut, mint 2011-ben.
  • A legjobban a tévé tartja magát a hagyományos médiumok közül, ez hét év alatt mindössze 3 százalékot veszített a rá fordított idő terén.
  • A márkák számára a mobil egyre fontosabbá válása és ezzel a csatornák közötti határok elmosódása azt jelenti, hogy egyre kevésbé gondolkodhatnak csatornákban, inkább a fogyasztók aktuális helyzetét, lelkiállapotát, gondolkodását kell megérteniük és arra rákapcsolódniuk. A mobil számos célt szolgálhat, alkalmas márkaépítésre, direct response kampányokra, one-to-one kommunikációra, felhasználói tartalmak generálására, attól függően, hogy a felhasználó éppen mire, hogyan használja eszközét.
  • Nemcsak a mobil aránya, hanem a teljes médiafogyasztás nő: idén ez átlagosan napi 479 perc lehet, ami 2011-hez képest 12 százalékkal több. 2020-ban már 492 percnél járhat egy fogyasztó.