“Egy 75-85%-os növekedés abszolút megalapozottnak tűnik”

Megosztás

Júliustól Kassai Péter irányítja az IAB Hungary egyik legaktívabb munkacsoportját. A programmatic piacról és a Programmatic munkacsoport terveiről kérdeztük.

1
Kassai Péter, az IAB Programmatic munkacsoportjának vezetője

A programmaticról sokat beszélünk, és általánosságban erős bővülést látunk. Eközben a fejlett piacokra vonatkozóan jelent már meg olyan kutatás is, amely csökkenő érdeklődést jelez. A leggyakoribb alapállás azonban ez: nagy jövő előtt áll a terület, de sztenderdizálni kell, transzparensebbnek kell lenni stb. Te hogyan látod a programmatic fejlődési lehetőségeit és a megoldandó kérdéseket?

Valóban nagy jövő előtt áll a terület, a megjelenése óta eltelt bő egy évtizedben rohamosan növekszik, napjainkra ez lett a meghatározó médiavásárlási mód a fejlettebb piacokon. Persze az ennyire robbanásszerű, gyors növekedésnek sokszor ára is van: az elmúlt időszak – többek között – a technológiai szolgáltatók konszolidációjáról szól. Ez várhatóan elősegíti majd a transzparencia javulását és a sztenderdek kialakulását is, mind a nyugati piacokon, mind pedig itthon.

A hazai piac növekedése szintén nagyon meggyőző méreteket mutat. Jelenleg a hazai programmatic színtér az egyik legizgalmasabb időszaka előtt áll: az idei év elején elértük azt a fordulópontot, “kritikus tömeget”, ahol már a piac mindkét oldalán adottak a technikai feltételek a zavartalan médiavásárlás lebonyolításához. Az ügynökségi csoportok trading deskjei megtalálták a nekik megfelelő DSP és DMP szolgáltatókat, a hirdetők pedig egyre nyitottabban állnak a programmatichoz, az ügynökségeik révén már tisztán látják az előnyeit. A hazai kiadók – a keresletre válaszolva – egyre több és jobb minőségű inventoryt tesznek elérhetővé programozott módon, és mindkét oldalon felkutatták és/vagy kiképezték azt a szakember gárdát, amely napi szinten részt vesz ebben a programmatic ökoszisztémában. Ez utóbbi egyébként még mindig a hazai piac egyik legnagyobb kihívása és hátráltatója számunkra, sajnos nagyon kevés a programmatic szakember itthon, a piac, úgy látom, jóval többet is fel tudna szívni belőlük.

Az IAB Hungary számai alapján 2016-ban már 1 milliárd felett alakult a programmatic költés. Idénre milyen növekedéssel számolsz?

Egyre többször találkozom ezzel a kérdéssel, mindenki ezt szeretné tudni. Az idei év növekedését szerintem alapvetően két tényező fogja meghatározni: a private dealek nagy mértékű térnyerése és az olyan prémium formátumok mint a video és a high-impact display széleskörű elterjedése a programmatic térben. Ha konkrét növekedéssel kéne számolnom, úgy gondolom, hogy a 2016-os számokhoz képest egy 75-85%-os növekedés abszolút megalapozottnak tűnik.

A Programmatic munkacsoport az egyik legaktívabb volt az utóbbi időszakban, és több izgalmas projekttel is jelentkezett. Új vezetőként mire kell jelenleg a leginkább fókuszálnod? Mennyiben építesz az eddigiekre, és mennyiben akarsz új közelítéseket keresni?

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy Vándor Attila, a csoport előző vezetője nagyon erős alapokat fektetett le a csoporttal, erre könnyebb építenem. Nagyon sok jelenleg is futó, izgalmas projektünk van, amelyek még az előző vezetővel indultak el, ezekkel jelentkezni fogunk a közeljövőben. Új vezetőként igyekszem még jobban hangsúlyt fektetni arra, hogy a magyar piacon jelentkező problémákkal, nehézségekkel foglalkozzunk, a csoporttal közösen próbáljunk megoldást találni rájuk. Rendkívül nagy segítség ebben az a tény is, hogy a csoport tagjai egytől-egyig elismert szakemberek a hazai piacon, és szerencsére eltérő a csoport tagjainak háttere is. A kínálati és a keresleti oldal több szereplője (legyen az hirdető, ügynökség, médiatulajdonos vagy akár független sales house) is képviselteti magát, ezáltal jól tudjuk ütköztetni a különböző nézőpontokat, igényeket.

Milyen fontosabb projektek vannak a csőben 2017 végéig?

Még mindig hot topic a hazai szakmában a jó minőségű adatok előállítása és kezelése, viszont sokan kicsit megfoghatatlannak, átláthatatlannak tartják az itthoni helyzetet. Ennek könnyebb átlátására készítettünk egy Data whitepapert, ami szerintem egy nagyon jó, hiánypótló anyag lesz, ezzel szeretnénk már Q4 elején jelentkezni.

Emellett dolgozunk még a magyar kiadók elérhető programmatic inventoryját az ügynökségeknek átlátható és egységes formában megmutató Market Update-en is, itt folyamatosan bővítjük a kiadók listáját.

A fentiek mellett előkészítésben van még az év elején megjelent IAB Programmatic Kisokos egy bővített változata, amely az aktualizált tartalom mellett számos olyan fejezettel fog bővülni ami nem szerepelt külön a Kisokosban, ilyenek például a programmatic mobile vagy a video.

Emellett nagyon büszkék vagyunk rá, hogy csoportunk egyik tagja, Szabó Ákos a legutóbbi IAB projektpályázat döntőseként megvalósíthatja az IAB Esettanulmánytárat,  ami szintén egy nemzetközi mintára készülő, de hiánypótló eszköz lesz. A munkacsoport az elsők között szeretné minél több minőségi, – és kiemelten hazai – programmatic esettanulmánnyal megtölteni.