Az Interact konferencián mutatta be az európai online piac számait az IAB Europe. Nem lehet panaszunk: 12,2 százalékos növekedés és 41,8 milliárd eurós digitális költés jellemezték tavaly Európát.
Mára nem lehet kétséges, hogy az online Európa-szerte meghatározó médiummá vált, amely mind több piacon meghaladja a televíziós költést. Az Adex-kutatásból kiderül: minden vizsgált piacon bővült a digitális költés – húsz piacon két számjegyű volt a növekedés, három országban pedig ennek üteme meghaladta a 30 százalékot is.
A mobil továbbra is a növekedés fontos hajtóereje; mind a display, mind a mobil keresés szegmens 50 százalék feletti emelkedést könyvelhetett el 2016-ban. Egyes piacokon a mobil szegmens 100 százalék feletti megugrást produkált. A mobil display 5,4 milliárd eurós költést húzott be tavaly, ami 53,3 százalékos növekedést jelent és a teljes display piacból kihasított 33,3 százalékos részarányt.
A márkakampányok egyik fontos eszközének tekintett videó szintén jelentős növekedést ért el, és 2016-ban már a display piac 18,2 százalékát tette ki.
Az európai Adex-kutatás három szegmenst vizsgál: display, kereső, listing. Mindhárom területre erős hatást gyakorolt a mobil eszközök terjedése és az ezzel is összefüggésben változó tartalomfogyasztási szokások. A display bővülési üteme már harmadik éve meghaladja a többi kategóriáét: 13,8 százalékos növekedéssel 16 milliárd euróra nőtt a szegmens.
Továbbra is a kereső azonban a legnagyobb szegmens az európai piacon 19,1 milliárd euróval (+12,9%).
“2016-ban a kelet-közép-európai piacok minden korábbinál jobban hozzájárultak a növekedéshez. A régió nyolc országában tapasztaltunk 15% feletti bővülést. Az olyan országok, mint Lengyelország, Csehország vagy Törökország a mobil és a videó szegmens éllovasai között vannak. Eközben az érett nyugat-európai piacok is egészségesek; az Egyesült Királyság és az észak-európai piacok a kontinentális átlagot meghaladó mértékben nőttek annak ellenére, hogy ezekben az országokban már így is magas az egy főre jutó digitális reklámköltés” – mondta el Qingzhen Chen, az IHS Markit vezető elemzője.
A három legnagyobb arányú növekedést mutató piac 2016-ban:
- Románia – 36,9%
- Szlovénia – 32,2%
- Írország – 31,4%
A top 10 digitális piac 2016-ban (milliárd, euró):
- Egyesült Királyság – 14,2
- Németország – 5,9
- Franciaország – 4,2
- Oroszország – 2,6
- Olaszország – 2,3
- Hollandia – 1,7
- Spanyolország – 1,6
- Svédország – 1,6
- Belgium – 0,9
- Svájc – 0,9