40 milliárd euró felett az európai digitális piac

Megosztás

Az Interact konferencián mutatta be az európai online piac számait az IAB Europe. Nem lehet panaszunk: 12,2 százalékos növekedés és 41,8 milliárd eurós digitális költés jellemezték tavaly Európát.

Mára nem lehet kétséges, hogy az online Európa-szerte meghatározó médiummá vált, amely mind több piacon meghaladja a televíziós költést. Az Adex-kutatásból kiderül: minden vizsgált piacon bővült a digitális költés – húsz piacon két számjegyű volt a növekedés, három országban pedig ennek üteme meghaladta a 30 százalékot is.

A mobil továbbra is a növekedés fontos hajtóereje; mind a display, mind a mobil keresés szegmens 50 százalék feletti emelkedést könyvelhetett el 2016-ban. Egyes piacokon a mobil szegmens 100 százalék feletti megugrást produkált. A mobil display 5,4 milliárd eurós költést húzott be tavaly, ami 53,3 százalékos növekedést jelent és a teljes display piacból kihasított 33,3 százalékos részarányt.

A márkakampányok egyik fontos eszközének tekintett videó szintén jelentős növekedést ért el, és 2016-ban már a display piac 18,2 százalékát tette ki.

Az európai Adex-kutatás három szegmenst vizsgál: display, kereső, listing. Mindhárom területre erős hatást gyakorolt a mobil eszközök terjedése és az ezzel is összefüggésben változó tartalomfogyasztási szokások. A display bővülési üteme már harmadik éve meghaladja a többi kategóriáét: 13,8 százalékos növekedéssel 16 milliárd euróra nőtt a szegmens.

Továbbra is a kereső azonban a legnagyobb szegmens az európai piacon 19,1 milliárd euróval (+12,9%).

2016-ban a kelet-közép-európai piacok minden korábbinál jobban hozzájárultak a növekedéshez. A régió nyolc országában tapasztaltunk 15% feletti bővülést. Az olyan országok, mint Lengyelország, Csehország vagy Törökország a mobil és a videó szegmens éllovasai között vannak. Eközben az érett nyugat-európai piacok is egészségesek; az Egyesült Királyság és az észak-európai piacok a kontinentális átlagot meghaladó mértékben nőttek annak ellenére, hogy ezekben az országokban már így is magas az egy főre jutó digitális reklámköltés” – mondta el Qingzhen Chen, az IHS Markit vezető elemzője.

A három legnagyobb arányú növekedést mutató piac 2016-ban:

  1. Románia – 36,9%
  2. Szlovénia – 32,2%
  3. Írország – 31,4%

A top 10 digitális piac 2016-ban (milliárd, euró):

  1. Egyesült Királyság – 14,2
  2. Németország – 5,9
  3. Franciaország – 4,2
  4. Oroszország – 2,6
  5. Olaszország – 2,3
  6. Hollandia – 1,7
  7. Spanyolország – 1,6
  8. Svédország – 1,6
  9. Belgium – 0,9
  10. Svájc – 0,9