Chatbotok és Instant Articles az IAB Cafén

Megosztás

Február 16-án megújult formában, a jó beszélgetéseken és sörökön túl szakmai tartalommal jelentkezett az IAB Café. Rövid beszámoló következik.

Ezúttal két témánk volt: a chatbotok és az Instant Articles. Előbbivel kapcsolatban inkább a várakozás hangján beszéltek az előadók, míg utóbbi csalódásnak tűnt a tapasztalatok alapján.

Szabó Zoltán (Index) elmondta, a Viberen már jelen vannak chatbottal, a Facebookon hamarosan érkezik. (Ez utóbbi platform egyébként szigorúbb, nemcsak e tekintetben.) Miközben izgalmas a kísérlet, az már most látszik, hogy a chatbotok igazán angolul, megfelelő környezetben működnek jól, és azért bőven kell korlátokkal számolni, tehát szó sincs valódi mesterséges intelligenciáról. Mégis érdemes kísérletezni, egyszerűen azért, mert 3 milliárd netező chatel világszerte, azaz egy óriási elérésű platformról beszélhetünk (inkább, mint csevegésről). A chatbot korántsem kész elsőre, folyamatos a kísérletezés, például menet közben jöttek rá, hogy sokan éppen ilyen formában szeretnék megtudni, hogy milyen időjárás várható. A sticker pack remek eszköz a követők gyűjtésére.

Zalai Ágnes (NoSalty) elmondta, amikor a Facebookra chatbotot kezdtek gyártani, a fejlesztőknek első körben beletört a bicskájuk a feladatba, így specialista partnerrel kellett folytatniuk, innen azonban már ment a dolog, s mostanra a Viberen is jelen vannak. Érdekesség és a magyar piacról nézve bosszantó lehet, hogy a nagy platformok (pl. Viber, Snapchat) lassan reagálnak a megkeresésekre, egyáltalán nem evidens, hogy akár egy potenciális partnernek választ, információt adjanak. A NoSalty végül elérte a Vibert, és mostanra sok tapasztalatuk gyűlt össze a platformon. A követő akvizícióra a NoSalty is a sticker csomagot használja, emellett hirdetnek is, ami némi leleményt kíván, mivel a Facebook pl. korlátozza a viberes hirdetéseket. Cserébe legalább biztosít most már olyan hirdetési formátumot, ami a facebookos chatbotba terel, a kezdetekkor ugyanis még ilyen sem volt. Hogy mi a jövő? Jobb keresési funkció, több tartalom, a fogyasztók pontosabb ismerete (akár előrejelzés szintig), NLP. És ha jön egy újabb platform, azt is ki fogják próbálni.

Ezt követően Zsoldos Dániel (CM Sales) beszélt az Instant Articles használatával kapcsolatos tapasztalataikról. A 24.hu tavaly áprilisban a magyar piacon elsőként kísérletezett ezzel a mainstream médiaszereplők közül. A kipróbálás mögött voltak presztízs okok  és egy olyan megfontolás is, hogy mi lesz, ha a Facebook egyszer csak elkezdi azokat hátrasorolni, akik nem használják az Instant Articles-t, amelynek a fő ígérete a gyorsaság volt. Ahogy kiderült, nagyjából a gyorsaság az egyetlen pozitívum. Ezen túlmenően viszont rengeteg technológiai, jogi, mérési korláttal szembesültek. Problémás például a tartalmak beágyazása, de a hirdetési megkötések még húsbavágóbbak. A tapasztalatok alapján a közönség nem nőtt, a site minőségi mutatói viszont leromlottak, miközben a monetizálás is nehezebbé vált.

Hasonló tapasztalatokról számolt be Fenyő Balázs (444), aki a hirdetésmonetizálás és a technológia nehézségei mellett azt emelte ki, hogy a design fontosságát mennyire nem veszi figyelembe az Instant Articles. Nemcsak arról van szó, hogy elvész az egyedi megjelenés, hanem arról is, hogy akár fontos elemek hiányoznak, vagy nincsenek a legjobb helyen. Ilyen például a lájk- és megosztásszám, amit a 444 szeret kiemelt helyen megmutatni, egyszerűen mert újabb olvasókat ránt be. Az egyetlen előny a 444 szerint is a gyorsaság, ezzel azonban annyi hátrány állt szemben, hogy végül az Instant Articles kivezetése mellett döntöttek. A fogyasztók nem jelezték, hogy hiányolnák, vagy zavarná őket a lassabb betöltődés.

A beszámoló után pedig nem marad más, mint megköszönni a jó kis estét az előadóknak; Bőle Györgynek (HWSW), az IAB Café gazdájának; Deák Csillának (Event Company – helyszín) és Éder Bálintnak (Brill – technika).