Gondolatok az idei Internet Hungary-ról

Megosztás

A konferenciaszezon folytatódik, ugyanakkor a legnagyobb hazai digitális konferencián már túl vagyunk. Az Internet Hungary előtti beharangozó után most lássuk, hogy mit írt a szaksajtó az elmúlt néhány hétben a konferencia kapcsán, és megszólaltatunk néhány IAB elnökségi tagot is.

A konferencia mottója idén az volt, hogy Helyette(d) is van más?! Hogy miért? Csermely Ákos szerint: “Az alacsony piacra lépési költségek és a technológia relatíve könnyű kezelhetősége okán jobban demokratizálódhat a gazdaság. Mindenki be tud lépni mindenki üzletébe – és ezt meg is teszi. Ezért gondoltam, hogy idén beszéljünk arról, hogy mindenki helyettesíthető.

Bár ez keveseknek jut eszébe, de az, hogy helyetted is van más, egyben azt is jelenti, hogy te is lehetsz más helyett. Szerintem ennek a folyamatnak nem a negatívumait kell nézni, hanem a lehetőségeit.

A fentieknek megfelelően rengeteg cég és program közül válogathatott az Internet Hungary 1600 főt is meghaladó közönsége. Ezekből a teljesség igénye nélkül válogatunk.

A szervezőkhöz tartozó Digital Hungary számos kapcsolódó anyagot közölt a konferencia előtt, alatt és után, ezek közül itt lehet böngészni. Kiemelünk néhány témát:

  • Az online video az egyik legdinamikusabban fejlődő szegmens, akár a reklámpiacot, akár a tartalompiacot tekintjük. Ennek megfelelően a konferencián is előkerült a téma. A YouTube immár a tévék babérjaira törne, és az online video már nem csupán a fiatal célcsoportot érdekli. A Google által ismertetett adatok szerint a YouTube-ot itthon 4 millióan használják, és 2013-2015 között a 45-59 évesek körében nőtt a népszerűsége a legnagyobb mértékben (13%).
  • Gyakran felmerül a kérdés, hogy a márkáknak hasznosnak kell lenniük a fogyasztók számára, és már nem elég, ha pusztán jófejek. Ha van erre példa, a Deutsche Telekom Sea Hero Quest mobiljáték biztosan ilyen. A játékot a telco több tudományos és fejlesztési partnerrel közösen dobta piacra, s ha játszunk vele, azzal adatokat szolgáltatunk a demenciakutatáshoz. A játék díjat nyert a Cannes Lions fesztiválon, és az Internet Hungary-n is szó esett róla.
  • A szakma fejében még mindig nem dőlt el, hogy a natív valódi kitörési pont vagy a reklám ártatlanságának végső elvesztése. A helyzet nyilván nem ilyen szélsőséges, és sok érdekes nézőpont jelent meg a natív szekcióban.
  • Az e-kereskedők is külön szekciót kaptak az Internet Hungary-n. A szektor szereplői optimisták, hiszen már 4,2 millió rendszeres online vásárlót lehet megszólítani Magyarországon, és 2016 első felében az e-kereskedelmi forgalom 131 milliárd forint volt. A nemzetközi szereplők itt is versenyt támasztanak: a rendszeresen vásárolók harmada költ jelentősebb összegeket külföldi webshopoknál.
  • Végül két olyan interjút ajánlunk, amelyek túlmutatnak a szűken vett szakmai kérdéseken, és inkább az inspirációról szólnak. Az egyik  Köves Slomóval készült, a másik pedig Pál Ferenc atyával. Mindkét előadóra nagyon sokan voltak kíváncsiak az Internet Hungary-n.

A Mediainfo.hu is több beszámolót írt a konferencia alatt. Ezekből kiderül:

  • Soha nem volt még ilyen fontos az önképzés és az átképzés. Emellett a magas hozzáadott értékű, nem rutinszerű feladatokra kell fókuszálni, mert minden más szerepkört átvehetnek a robotok.
  • Kitértek az innovációs versenyre is, amelynek a döntősei a konferencián mutatkozhattak be. Az Innovation Hungary győztese a Seon lett, amely az online vásárlásokhoz kapcsolódó fizetési csalásokat előzi meg. A második helyen a Beerides zárt, amely ingyenes repülőtéri autóparkolást biztosít. A harmadik helyet a Teamly szerezte meg, amely a dolgozók munkahelyen töltött idejét méri játékos formában. A közönség különdíjast is választott: a ROIminer az online hirdetések hatékonyságát növeli.
  • A programmatic volt az egyik slágertéma, ahogyan az elmúlt néhány évben mindig. A definíciós kérdéseken túl azonban egyre több valós esettanulmányt is hallani, íme három közelítés.
  • Ha pedig egy másik slágertémát kell említenünk, akkor az az adblocking, azaz a hirdetésblokkolás, amellyel egy egész szekció foglalkozott, de egyébként is úton-útfélen előkerült a jelenség. Az itt idézett  kerekasztal-beszélgetésből kiderült: az okok sokrétűek, és a megoldás sem lehet pusztán technológiai jellegű.

Az Internet Hungary-n született a hazai digitális tartalompiac egyik legizgalmasabb bejelentése is, miszerint az RTL Magyarország 30 százalékos részesedést szerzett a Central Médiacsoport digitális portfóliójában. Az MMonline cikkéből kiderül: az RTL így hozná be egy nagy lépéssel a digitális piacon a lemaradását, míg a Central számára többek között az online videós tartalmak bővülését hozhatja az üzlet, amely jelenleg a GVH jóváhagyására vár.

A Kreatív is ott volt a konferencián, az ő tudósításukat itt lehet elolvasni. Emellett külön cikk jelent meg a kormány digitális startup stratégiájáról, amelyet Deutsch Tamás mutatott be a közönségnek.

A 24.hu cikkében olvashatunk Sas István azon véleményéről, mely szerint a natív hirdetés aláássa a sajtó hitelességét. Beszámoltak Karas Mónia NMHH-elnök előadásáról is. Utóbbi elmondta: nem haladni kihívás, hanem megállni. “Tudunk-e jó döntéseket hozni, amivel a technológiai fejlődést is elősegítjük és megfelelő határokat is ki tudunk jelölni, amelyeken belül biztonságban tudhatjuk magunkat?” Hozzátette: azt, hogy a gépek értünk vagy helyettünk vannak, “mi döntjük el, mi húzhatjuk meg a határt”.

Végül a DKT (Digitális Közönségmérési Tanács) blogjáról ajánljuk a Digitális forgalom- és közönségmérés nemzetközi trendjei című előadást.

Az Internet Hungary-n az IAB is képviseltette magát több előadással, ezekről itt írtunk korábban. A leginkább forró témákat érintették előadóink, így az online trendek áttekintése mellett a hirdetésblokkolás, a natív és a programmatic volt fókuszban.

Zárásul néhány gondolat az IAB elnökségi tagjaitól a konferencia kapcsán:

Barnóth Zoltán: “Jó látni, hogy évről évre egyre több látogató érkezik a magyar digitális iparág legnagyobb konferenciájára. Idén az IAB több előadással képviseltette magát.

Ami tetszett: a reklám szekcióban az IAB neve nagyon sokat pörgött. Sokan hivatkoztak az IAB által publikált adatokra, és sokan jelezték, hogy milyen területeken várnak az IAB-tól állásfoglalásokat. Az újonnan felállt munkacsoportok pedig pont ezekkel a témákkal foglalkoznak. Számomra ezek voltak a fontos témák és megerősítést kaptam abban, hogy jó úton haladunk.

A konferencia lassan kinövi ezt a helyszínt, voltak bizonyos időpontok, amikor már szinte mozdulni sem lehetett az előtérben illetve nehéz volt bejutni néhány előadásra is.

Brindza Gábor: “Amikor már azt gondolná az ember, hogy az Internet Hungary nem tud újat mondani, akkor azért simán bele lehet futni valamilyen új megközelítésbe. Például Pál Feri atyának látszólag soha nincs köze az adott témához, de mindig úgy csűri-csavarja, hogy a végére legyen. Egyszer mar összejöhetne neki a nagyszínpad, mert kb. a legnépszerűbb előadó a konferencián. Kun Mikivel sokáig dolgoztam együtt, de még mindig meg tud lepni a furcsán érdekes dolgaival, amit ezúttal is hozott az előadásában.

A szerdai napon jól körbejárták az előadók a programmatic témakörét, látszik, hogy nem lehet róla eleget beszélni. A mobilt mindig hiányolom a témák közül, de így legalább még jobban várjuk a jövő évi Mobile Hungary-t.

Szutor Ferenc: “Annak hogy engem mi érdekelt, pont itt van a nyoma a blogon. Az adblock téma körüli csetepaté és ennek kifutása kötött le a legjobban. Szerintem fordulópont, hogy a Google és a Facebook elhatárolódott, illetve akadályozni pórbálja a működését.