Ez volt az Interact 2016-ban

Megosztás

„Smartphone is the new sun”

Ahogy azt már korábban beharangoztuk, az IAB Europe éves kongresszusa, az Interact 2016-ban Lisszabonba vándorolt. Szántai Éva, a Madhouse képviseletében járt a rendezvényen, posztunkban az ő beszámolóját olvashatjátok.

Screen Shot 2016-05-30 at 10.14.00

A fenti idézettel is jellemezhetném a 2016-os Interact konferenciát, ahol közel 70 nagyszerű előadó prezentációját hallgathattuk meg, köztük olyan cégektől, mint a Google, a Facebook vagy a Microsoft.

A helyszín a Myriad Center volt, ami már képeken is lenyűgözött, de élőben még inkább. A modern épület Lisszabon új városrészében található panorámás kilátással a Vasco da Gama hídra, ami Európa leghosszabb hídja. A kétnapos konferencián a szakma színe-java összegyűlt, szinte alig lehetett beférni a nagy előadóterembe.

Screen Shot 2016-05-30 at 10.18.57

A konferencia minden nagyobb aktuális hirdetési témával foglalkozott, így több előadás szólt a programmatic rendszerekről, a videó – és mobilmegoldásokról, de az ad blocking és a viewability is szóba került.

A programmaticról tudhattuk meg a legtöbbet a két nap alatt. Kiderült, hogy még nagyobb a térnyerése, mint elsőre gondolnánk. Év végére az Egyesült Államok piacán már 63%-os részesedés várnak a szakértők. A gyors fejlődésében nem szabad megfeledkeznünk két nagyon fontos dologról. Az egyik, hogy ne veszítsük el szem elől a célt. Ha a bevételnövelés a célja egy kampánynak, akkor RTB-rendszeren keresztül érdemes alacsonyabb áron inventory-t vásárolni, de ha a márkát szeretné erősíteni az ügyfél, akkor prémium megjelenésekre van szükség direkt programmatic eszközökkel.

A másik nagyon fontos dolog, amit többször kiemeltek a prezentációkban, a kreatív kérdése. Fontos, hogy ne egy az egyben adaptáljuk a kreatívokat minden platformra. Még akkor sem, ha ezek egy rendszeren belül elérhetőek. Az automatikus megjelenési formák nem zárják ki annak a lehetőségét, hogy szép, éles, akár HTML5, videó vagy rich media eszközökkel is megjelenhessünk.

Screen Shot 2016-05-30 at 10.23.30

A konferencia számomra egyik legérdekesebb része a mobil témakör volt. Szinte minden előadó hangsúlyozta, hogy a mobilt már semmiképp nem szabad kihagyni egy tervből sem, hiszen ez nemcsak egy csatorna, de az egész szakma formálója és irányítója.

A kreatívok adaptálásának kérdése itt a legégetőbb. Az eszköz egyedi fizikai és használati tulajdonságaiból adódóan a bannerek és a videók nem lehetnek ugyanazok, mint a TV-ben vagy online kampányokban használtak. Marco Rigon a Mobext-től felhívta a figyelmünket a leggyakoribb hibákra, amiket mobil kampánnyal elkövethetünk. Íme a tanácsai:

  1. Ne használjunk összezsugorított webes kreatívot! Készüljön külön banner mobilra is!
  2. Számoljunk a user experience-szel, gondoljuk végig, hogyan használják a felhasználók a mobilt!
  3. Használjuk a megfelelő eszközként a mobilt!
  4. A legfontosabb: ne felejtsük el a „mobile first” gondolkodást!

Ha ezekre figyelünk, akkor indulhat az egyedi kreatívgyártás. A vertical videó formátum minden bizonnyal a 2016-os év egyik fő megjelenési eszköze lesz. Az első elemzések szerint kifejezetten jó eredményeket értek el az ilyen kreatívval futtatott kampányok. Ne felejtsük el, hogy a felhasználók 3-5 másodpercig képesek egy mobil bannerre figyelni, így gyorsan megragadó bannereket és rövid videókat használjunk!

Screen Shot 2016-05-30 at 10.27.58

A viewability témakört is többen boncolgatták, hiszen ezzel a méréssel kiderült, hogy a kiszolgált hirdetések több, mint fele egyáltalán nem jelenik meg emberek előtt.

A láthatóság sok mindentől függ. A zóna böngészőn belüli helyzetétől, az oldal relatív helyétől, a képernyőmérettől és az eszköztől, hogy hogyan is használja a felhasználó. Mindenképp kell vele számolnunk, hiszen ez az első lépése mindennek. Ahhoz, hogy eredményt érjünk el a kampányunkkal, ahhoz, hogy awareness, click, engagement vagy vásárlás történjen, első lépésként a felhasználónak látnia kell a hirdetést. Lehetőséget kell adni neki, hogy találkozzon a reklámmal (opportunity to see).

Az még kérdés, hogy hogyan fogjuk ezzel a mérőszámmal növelni a kampányeredményeket. Több szcenárió is elképzelhető, például több kiadónál már elérhetőek 100%-ban látható AV-ra épülő csomagok. A lényeg, hogy használjuk ezt a mérést, hiszen a banner már a megjelenésével hatással van a felhasználókra és ne a klikkek számával állapítsuk meg a kampány sikerességét.

Screen Shot 2016-05-30 at 10.30.54

Két dolgot emelnék ki, ami nem igazolódott be az elvárásaimból a konferenciával kapcsolatban. Egyrészt a prezentációs megjelenéseken lepődtem meg, mert több fehér slide-on fekete betűs prezentációt is láthattunk. Másrészt több előadótól vártam volna új információkat, akár saját benchmark adatokat, amik nem érhetőek el a szaksajtóban.

Ebben a két napban tehát rengeteg izgalmas előadáson vehettem részt, amelyek átfogó képet adtak a piac jelenlegi helyzetéről és a szereplők hozzáállásáról a jövőt illetően. Jó volt látni, hogy tudásban egyáltalán nem vagyunk elmaradva Nyugat-Európa vezető hirdetési szereplőitől. A kérdés inkább, hogy ezt a rengeteg dolgot hogyan fogjuk tudni adaptálni a mindennapi munkánkban.

Köszönjük Évának a beszámolót, és buzdítunk minden IAB-tagot, hogy hasonló anyagokat osszon meg az IAB blogon keresztül a tagsággal!