A reklámtorta legnagyobb szelete: net, net-net, net-net-net

Megosztás

2015 mérföldkő volt a magyarországi internetes média és reklám történetében.

Elérkezett az, amire már a 2014-es reklámköltési adatok ismertetésekor is sokan számítottak: minden más médiatípust, köztük a televíziót is megelőzve,  az online hirdetési szektor hasította ki a legnagyobb szeletet a magyar reklámtortából.

Screen Shot 2016-03-21 at 12.32.24

14%-os év/év növekedéssel a magyarországi digitális reklámköltés először haladta meg az 50 milliárdos szintet, amin a hazai és a globális szereplők közel fele-fele arányban osztoztak.

Az Egyesült Királyság 2015-ös reklámpiaci prognózisai azt jövendölték, hogy a digitális hirdetési költés meg fogja haladni a többi médiaszegmens együttes részesedését. A szomszédos Ausztriában viszont 2014-ben az online szektor piaci részesedése még nem érte el a 17%-ot, és ezzel jóval az uralkodó print (46%) és a második tévé (25%) mögé szorult. Európa második legnagyobb digitális piacán, Németországban a 2015-ös prognózis 28%-os részesedéssel a stabil második hely, de 2020-ig nem várható, hogy az online reklám letaszítja a printet a dobogó első helyéről. Az igen figyelemreméltó magyar eredmény arányaiban így Európa erős középmezőnyében helyezkedik el.

Screen Shot 2016-03-21 at 13.20.38

A grafikonokat szemfülesen böngészők, illetve a Magyar Reklámszövetség és az IAB Hungary adatait összevetők kiszúrhatják, hogy míg a fenti ábrán 56,17 milliárd forint szerepel, addig az MRSz-nél 54,1 milliárd látható az adattáblában. A különbség abból adódik, hogy az IAB Hungary Adex net számokat publikál, addig a Reklámszövetség net-net értékeket. A net-net költés a médiatulajdonosoknál jelentkező bevétel, a net költés pedig a hirdető által elköltött pénz. A kettő közötti különbség az ügynökségek által tervezett és vásárolt kampányokban az ügynökségek díja.

Screen Shot 2016-03-21 at 15.41.15

A négy mért szegmens közül mindegyik dinamikusan nőtt 2015-ben, a két legnagyobb terület, a display és a search szoros küzdelmet vívtak az első helyért.

A fentieken belül külön is vizsgált részterületek közül duplázódott a mobil eszközökön történő reklámköltés, ami már 9,3 milliárd forintot tett ki, 60%-kal, közel 2 milliárd forintra nőtt a videótartalmakhoz kötődő (display) hirdetések volumene, illetve meghétszereződött (0,58 mrd Ft) a programmatic költés.

Screen Shot 2016-03-21 at 15.47.55

CAGR (Compound Annual Growth Rate): összesített éves növekedési ütem

A globális online szereplők (elsősorban a Google és a Facebook) mintegy tíz éve tartó dinamikus térhódítása továbbra is látványos. A tavalyi évben teljesen kiegyenlítődött a piac, a nagy nemzetközi szereplők súlya gyakorlatilag azonos volt a a hazai digitális médiáéval.

A várakozások – Adexpect

A 2008 óta az iparág hivatalos reklámköltési jelentésének számító IAB Hungary Adex mellett 2016-ban először kutatott és publikált adatokat az elkövetkező év várható költési tendenciáival kapcsolatosan az IAB Hungary. A kutatás IAB Hungary Adexpect 2016 néven látott napvilágot.

A kutatás az IAB Hungary és az IAB Hirdetői Klub tagságát reprezentáló több mint 60 szolgáltatói, hirdetői, ügynökségi és médiaoldali szakember bevonásával készült. A szakma átlagos várakozása a 2016-os évvel kapcsolatban 11,5%-os növekedés, amin belül a hirdetők bizonyultak a legoptimistábbaknak 12,7%-kal.

Screen Shot 2016-03-21 at 16.05.07

A válaszadók gyakorlatilag a 2015-ös trendek folytatódását várják az idei évben is. A legnagyobb izgalmakat a programmatic, a mobil és a videóhirdetések körül regisztrálta a kutatás. Nem sokkal maradnak le mögöttük a natív hirdetések, a tartalommarketing és a közösségi média területei.

Az Adex és Adexpect kutatások prezentációi elérhetők az IAB Hungary oldalán.