“Blokkolnám, nemhogy elvenném, hanem blokkolnám!”

Megosztás

“A reklámblokkolók akadályozzák a website-okat abban, hogy minden olyan pixelt megjelenítsenek, ami a site részét képezi. Kell, hogy legyen valami törvény, ami tiltja ezt.”

David Moore, WPP Digital President, IAB Tech Lab Chairman of the Board

Amikor ez a béna idézet megütötte a szememet az AdAge reklámblokkolással foglalkozó cikkében, akkor cseppet elkedvetlenedtem az iparág jövőjét illetően. Meglepne, ha a világ bámelyik országának törvényhozása lépést tartana az online média fejlődésével, ráadásul Németországban már két komoly per elbukott ebben a témában.

Szerencsére az IAB ennél eggyel komolyabban is foglalkozik az online hirdetések szoftveres tiltásával, ami már sajnos egészen tragikus méreteket ölt. Elég belekukkantani az Adobe/PageFair reklámblokkolási kutatásának friss jelentésébe ahhoz, hogy az embert kirázza a hideg.

Screen Shot 2015-09-06 at 08.38.56

Nagy para van szakmai berkekben a 200millió reklámblokkoló internetező és a 22milliárd dollárra saccolt bukó miatt, amit az is jelez, hogy a májusi IAB elnökségi tanácskozás és a júliusi Member Leadership Summit után az IAB Tech Lab augusztus végén még egy csúcstalálkozót tartott az ügyben. Közben még olyan hírek is tovább borzolták a kedélyeket, mint az Apple bejelentése a majdan az iOS9 alatt futó Safari mobil böngésző hirdetéstiltást lehetővé tevő funkciójáról.

skipad

Sajnos a jelek arra utalnak, hogy az online reklámvilág így is túl sokáig dugta homokba a fejét. Addig várt mindenki illedelmesen arra, hogy a probléma kellőképpen fontossá dagadjon, hogy ma meg már attól lehet tartani, hogy teljesen kezelhetetlenné válik. És a dolgot tényleg nem lehet annyival elintézni, hogy “the banner sucks”, mert amúgy meg mi van helyette? Különben idénre éppen elég lett volna a Flash-HTML5 átállás, nem még ez is a tetejébe.

A tanácskozások első szakaszában mindenki előállhatott a kedvenc ötleteivel. Ezek között voltak nyápicabbak, miszerint a kiadók udvariasan kérjék meg a látogatókat, hogy kapcsolják ki a hirdetéstiltást, de jóval keményebb javaslatok is.

“Indítványoztam, hogy a top100 oldal egyidőben blokkolja a tartalmát azon látogatók elől, akik reklámblokkolót használnak. Sokan jó ötletnek, de megvalósíthatatlnannak tartották.”

David Moore, WPP Digital President, IAB Tech Lab Chairman of the Board

Screen Shot 2015-09-07 at 22.46.01

A szemet-szemért tartalomblokkolás és a reklámtiltó alkalmazások fejlesztőinek beperlése mellett még jópár értelmesnek látszó ötlet is napirenden van. Az ad tech szakemberei folyamatosan dolgoznak azon, hogy a hirdetések ne lassítsák le számottevően a tartalom betöltődését, ami a jelek szerint a reklámblokkolók használatának egyik fontos katalizátora.

A HTML5-ös szabványok elfogadása és a Flash-reklámok felgyorsuló kikukázása egyrészt ezt is segíti, másrészt egyes biztonsági problémákat is kezel, aminek a Flash volt a melegágya. Az Adobe/PageFair jelentése szerint a kutatásban megkérdezettek 50%-a a személyes adatok biztonságát nevezte meg a reklámblokkolás fő okaként.

Screen Shot 2015-09-07 at 21.18.57

Az IAB Tech Lab folyamatosan egyeztet azokkal a fejlesztőkkel (PageFair, Secret Media, Sourcepoint, Yavli), akik technológiai úton küzdenek a hirdetésblokkolás ellen. A legtöbb adblocker fejlesztő nagyon hasonlóan közelíti meg a témát, ezért technológiai oldalról egy jó blokkolásblokkoló megoldással a hirdetéstiltó alkalmazások többségét semlegesíteni lehetne. Ez a megoldás még nincs meg, de komoly pénzek folynak be a fejlesztésbe.

Személyes véleményem, hogy egy dolog nagyon hiányzik az elemzésekből, ez pedig a reklámblokkolók telepítési okainak igazi mélyelemzése. Az Adobe/PageFair jelentés is csak eléggé felületes módon kezeli a kérdést. Biztonsági problémák (50%), az elfogadhatónál sokkal több reklám (40%), hibás targeting (10%), ezek a megemlített fő okok.

De hol vannak az eszetlen módon telepített toolbarok és egyéb vackok, a hirdetésinjektálás és más alantas csalási módszerek tipikus fertőzési pontjai? Hol van megemlítve, hogy júzerek százmilliói fogyasztanak illegális videótartalmakat olyan oldalakon, ahol a hirdetési mocsokkal való küzdelem egy virtuális vesszőfutással egyenlő? Hol van az agresszív és ostoba retargeting, a felhasználók hetekig tartó üldözése a már megvásárolt termékekkel? Hol vannak a kikényszerített lájkok és megosztások? Sehol nem találkoztam ezekkel. Márpedig amíg az okokkal nem vagyunk tisztában, addig a kezelés sem lesz egyszerű.

Screen Shot 2015-09-07 at 23.31.08

Megjegyzés:

A poszt címe egy népszerű YouTube-videóból származik. Köszönet érte Gyuri bácsinak!