A Flash-agónia végjátéka, jön a HTML5-korszak

Megosztás

A Flash-technológia agóniája, amiről Szutor Ferenc kollégánk merengett nemrégiben Flash/HTML5-ügyileg, felgyorsulni látszik. Augusztus 17-én az IAB Technology Laboratory kiadta az “IAB Display Creative Guidelines”, azaz a szervezet hivatalos display hirdetési útmutatójának új tervezetét nyilvános kommentelésre. A korábbi IAB-s szamárvezetőt teljesen átdolgozták, és a lényege a HTML5 szentesítése az IAB-s hirdetési szabványokban desktopon és mobilon egyaránt.

html5 t

Az “IAB Display Creative Guidelines” draft verzióját itt tudjátok megnézni. A nyilvános kommentelési időszak szeptember 18-ig tart. A hivatalos protokol szerint a kritikai megjegyzéseket, javaslatokat Google Doc kommentek formájában vagy az IAB illetékesének, Shailley Singh-nek címzett e-mailben ([email protected]) lehet megtenni. Szeptember 18-a után az IAB Display Guidelines munkacsoportja kiértékeli a beérkezett javaslatokat, és dönt a szükséges változtatásokról, majd kiadja a végleges útmutatót.

Bár nyilván nem fognak a Flash-reklámok egy nap alatt eltűnni a digitális média színteréről, az IAB lépése azért nagyjából beleverni látszik az utolsó szöget is a Flash koporsójába. Az új útmutató lezár egy korszakot és megnyitja a következőt, amit az is erősít, hogy az új szabványok draftjának kidolgozásában maga az Adobe is önként és aktívan vett részt.

“Az IAB display hirdetési útmutatójának megújítása csak az első lépés abban a folyamatban, aminek eredményeképpen kialakulhat a HTML5 által dominált új világrend,” mondta Sarah Hunt, az Adobe Senior Product Managere, aki  az IAB HTML5-ös munkacsoportjának társelnöke. “Sokat kell még tenni azért, hogy a HTML5 meg tudjon felelni azoknak az elvárásoknak, amiket vele szemben támaszt az iparág, hogy valóban egyaránt költséghatékony és kreatív hirdetési környezetet biztosítson desktopon és mobil felületeken egyaránt.”

flashisdead

Az előirányzott IAB-s szabványmódosítások alapjaiban írják át az IAB Universal Ad Package-et, a display és mobil Rising Stars formátumokat. Változik a rich media útmutató és a terminológiai szótár tartalma is. Az IAB HTML5-munkacsoportja közben gőzerővel dolgozik a “HTML5 For Digital Advertising Guide”, azaz a HTML5-ös hirdetési útmutató frissítésén.

“A HTML5 a jövő útja, ez egyre világosabb.” nyilatkozta Scott Cunningham, az IAB Tech Lab vezetője. “Az IAB display hirdetési útmutató az egyik legfontosabb sarokkő a digitális marketing számára, és ez az időszerű megújulás egy nagyon fontos fejlődési lépcsőfok.”