“Beépített multiplex lesz a kis ezüstös fónodban, drága?”

Megosztás

“- Ubul, csezd meg, könyörgöm, az istenért – üvöltöttem térdre rogyva a képernyő előtt – hát mit kezdenél te a mobilra töltött filmeddel? Beépített multiplex lesz a kis ezüstös fónodban, drága? Nézed majd az Auchanban, bevásárlás közben, 50×50 pixel monokrómban a Bruce Willist? (Egy pixel az atlétatrikó, egy pixel a stukker.)”

Uj Péter: A nagy WAP-blöff (Index.hu 2000.04.06. 14:08)

Web_Nokia7110

Már rég nincs WAP, sőt már NOKIA sincs, eltelt 15 év, van WIFI és érintőképernyő, és bizony, beépített multiplex van abban az ezüstös fónban, ami már nem is olyan kicsi. Június 8-án megjelent az IAB mobilvideó-tanulmánya, ami a Mobile Video Usage, A Global Perspective címet viseli, és ezzel a felütéssel indít:

“A közvélekedéssel ellentétben a felhasználók rendszeresen néznek hosszabb formátumú videókat mobilképernyőn. Az IAB Research átfogó, 24 piacra kiterjedő felmérése szerint a válaszadók 36%-a naponta akár többször is néz 5 percet meghaladó hosszúságú videókat okostelefonján. Mobilvideózásban különösen élenjárnak a törökök, a finnek, a kínaiak, az oroszok és a szingapúriak. Nagy számban vannak már olyan felhasználók, akik teljes filmeket és tévésorozatok epizódjait is mobilképernyőn tekintenek meg.”

Screen Shot 2015-06-09 at 16.43.29

Közép- és Kelet-Európa Oroszország kivételével sajnos kimaradt a kutatásból, de szerepelnek benne például osztrák szomszédaink, akik jó referenciaként szolgálhatnak a magyar piac számára. Az IAB Austria már közölte a saját csatornáin a felmérés eredményeit, a Werbeplanung.at hasábjain pedig cikkszerűen is olvashatnak a kutatásról a németül tudók.

Screen Shot 2015-06-09 at 17.00.42

A fő tanulságok

A megkérdezett okostelefon-tulajdonosok válaszai alapján a legfontosabb levonható következtetések:

  • A mobilképernyőn történő videónézés nem csak a rövid (5 percnél rövidebb) formátumokra vonatkozik. A válaszadók 36%-a néz naponta akár többször is 5 percnél hosszabb videókat okostelefonján. Rövidebb videókat a felhasználók 58%-a néz rendszeresen.
  • A mobilvideó-fogyasztás növekszik, a válaszadók 35%-a számolt be arról, hogy több időt fordít ilyesmire, mint ahogy azt egy évvel korábban tette. Az átlagot jóval meghaladó mértékben nő a mobilvideózás az USA-ban (50%), Kanadában, Új-Zélandon, Dél-Afrikában (42-42%) és az Egyesült Királyságban (40%).
  • Létező jelenség a kétképernyős videófogyasztás. Az okostelefonon videózók 53%-a állítja magáról, hogy tévézés közben mobilvideót is néz.
  • A felhasználók az applikációkat részesítik előnyben mobilvideózáshoz a böngészőkkel szemben. A válaszadók 48%-a főleg vagy kizárólag applikációban néz videótartalmat, míg csak 18%-uk mondta, hogy mobil weboldalakon fogyaszt mozgóképes tartalmat.
  • A mobilvideózók általában nyitottak a jól célzott hirdetésekre.
  • Az okostelefonon videókat néző felhasználók 68%-a oszt meg rendszeresen tartalmakat. A júzerek 42%-a jellemzően a közösségi médiában mások által megosztott videókat fogyasztja.

Screen Shot 2015-06-09 at 17.17.52

Fizetési hajlandóság

A mobilvideózók közel negyede fizetett már valamilyen tartalomért Észak-Amerikában és Kelet-Ázsiában. Az európai átlag 14%, viszont az Egyesült Királyságban és Ausztriában az észak-amerikai szint közelében vannak a számok. A csúcskirály a fizetős mobilvideóban Kína, ahol a felhasználók 30%-a nézett már fizetős mobilvideót.

Screen Shot 2015-06-09 at 17.26.56

Mit, mikor és hol?

A megtekintett tartalmak között a legnagyobb számban a zenei (49%) és a humoros (49%) videókat, illetve a mozifilmek előzeteseit (41%) említették a megkérdezettek.

A hosszabb formátumú videótartalmak közül a legtöbb piacon általában előnyben részesítik a felhasználók a tévésorozatokat a mozifilmekkel szemben, különösen igaz ez Észak-Amerikában. Kínában a világátlaggal nagyjából megegyező sorozatfogyasztás (23%) mellett kiugróan magas a mozifilmek megtekintési aránya (34%).

A mobilvideózás elsősorban otthoni tevékenység (90%). A megkérdezettek 20%-a számolt be arról, hogy ingázás közben is néz mobilvideót. Ez utóbbi nyilván összefügg a mobilnetes hálózati adottságokkal is. A csúcsidő gyakorlatilag megegyezik a televíziós prime time-mal, azaz délután 18:00 körül ugrik meg, és 20:00 körül éri el a tetőpontot.

Mi a fontos a felhasználók számára?

Screen Shot 2015-06-09 at 17.47.02

A felhasználóknak a mobilvideós tartalmakkal szemben támasztott legfőbb elvárásai a jó képminőség, a tartalom ingyenessége, a letöltés gyorsasága és a jó hangminőség voltak. Fontos még, hogy lehetőleg wifire kapcsolódva nézzen a felhasználó videót, illetve a tartalom megbízhatóságát is a lényeges tényezők közé sorolták a megkérdezettek.

Az okostelefonon videótartalmat fogyasztók átlagosan 22%-a állította magáról, hogy kevesebbet tévézik.

Screen Shot 2015-06-09 at 17.53.06

“A legfontosabb tapasztalat: a mobil internetezés a legkevésbé sem mobilis. Nagyon is statikus. Hogy a pici képernyőcsökevényen lássak valamit, hogy a nehezen kezelhető körömhegynyi gombokat nyomogathassam, le kell ülni. Hol ül le az ember, ugye? Az autóban (ottan internetezés kilőve, balesetmegelőzésileg), a villamoson (nem jellemző közlekedési eszköze a méregdrága mobilok tulajdonosainak), valamint kocsmában, otthon, munkahelyen. A munkahelyen ott a gép, rendes képernyő, rendes sávszélesség, csak úgy teker a Lickerről a legújabb Jenna Jameson, ráadásul ingyen, ki akarna mobilról internezni drágáért? Otthon ugyanez, majdnem. Maradna a kocsma, ha élne a Földön olyan hülye, aki nekiállna internetezni, amikor sörözni is lehet. (Egyetlen biztos felhasználási alkalmat találtam: étteremben, magányos vacsoránál, lassú konyha/pincér esetén, a következő fogásra várva. Ez egy évben legföljebb három alkalom, erre aligha érdemes egész iparágat építeni.)”

Uj Péter: A nagy WAP-blöff (Index.hu 2000.04.06. 14:08)

Péter, ez nem jött be 😉